View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Uansett er poenget at manglende henrettelser av annerledestroende har kommet som et resultat av sekulær utvikling. At det da ikke forekommer i sekulære deler av verden er ikke et argument til forsvar for religion, men et argument for bredere sekulær utvikling og en videre marginalisering av religiøs påvirkning i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Da er vi mer eller mindre enige. Jeg er bare ikke like keen på å gå for en ren bekjempelse av godartet religion, i tillegg står religiøse organisasjoner bak mye gode tiltak i samfunnet (nødhjelp, etc); en påvirkningen på samfunnet jeg ikke ser noen grunn til at skal marginaliseres.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er mange som er religiøse på nff, og jeg har ikke sett mobbing av noen av de. Men når noen kommer med argumenter for sin religion i en diskusjonstråd så må de pokker meg regne med å få motargumenter. Du kan ikke forvente å få legge ut om argumenter for dine politiske overbevisninger uten å møte motargumenter, og akkurat det samme må og skal gjelde for religion. Dette er et diskusjonsforum. Og hvis man kommer med knokeslepende idiotiske argumenter, så får man tilsvarende respons. Det er ikke spesielt for religionsdiskusjoner, men gjelder for alle tema. Det er altså du som ønsker å sette religion i en særposisjon i diskusjonssammenhenger, ikke vi.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker ikke å sette religion i særposisjon, min tekst er rettet mot alle områder. Posten ble skrevet fra telefon og på farten så den ble litt knotete, men poenget er der uansett; jeg synes folk er mer ufine med hverandre enn det som trengs her inne. Den direkte mobbingen/persontrakasseringen blir vel heldigvis og som oftest luket vekk av moderatorerer, men det er allikevel mye som balanserer på grensen ved at f.eks religiøse grupperingen latterliggjøres og rakkes ned på ved hjelp av heller usaklige uttalelser (du kunne like gjerne trodd på dodraugen, haha). Det kan selvsagt gå alle veier ved at noen latterliggjør vitenskap, eller annet.

Men, det blir en helt annen diskusjon. Og litt ufinheter blir vel også et biprodukt av å ha et forum åpent for alle. Jeg ble bare litt provosert over hemmeligegreier sin uttalelse om at det er tåpelig å bli misfornøyd om noen rakker ned på det man tror på.

Jeg er for øvrig enig.
Sist endret av Ezukiel; 7. oktober 2011 kl. 08:22.