View Single Post
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Om du helt seriøst ikke forstår at om noe reagerer samtidig som noe skjer, så betyr det ikke at reaksjonen var grunnen til hendelsen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare at det tilfeldigvis skjer. Man kan helt konsekvent fremkalle det på spesifikke måter som fører til spesifikke reaksjoner, og se på hjerneaktiviteten.

Ei heller er det noe bevis å si at vi kan lage en fake NDO da det som sagt er ett selvfølge at man kan påvirke dette via hjernen da den er bindeleddet til sjelen..
Vis hele sitatet...
Poenget er at NDO ikke er bevis for noen sjel. NDO er nemlig 100% fysisk.

Det er ingen beviser som peker mot hypotesen av en sjel..
Vis hele sitatet...
Jo, alt peker mot at det ikke er noen sjel.

Når eg kan få lagt ord på mitt konsept av en sjel så skal eg si fra, i mellomtiden kan du kansje forklare dine tanker om hva en sjel eventuelt er.. slik kan ihvertfal jeg forstå hva du har debbatert ut ifra .
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "sjel" da? Når noen bruker det ordet ser jeg for meg en overnaturlig bevissthet der personen/jeg-et er ikke-fysisk. Altså at du som person ikke er hjernen din, men en overnaturlig greie som egentlig ikke er en del av kroppen din.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Å mene at Buddha var et forbilledelig menneske hva angår selvobservasjon er ikke det samme som å forfekte en religion.
Vis hele sitatet...
Samme greia. Det er fortsatt overtroisk vissvass.

Meditasjon handler ikke om å tenke seg fram til hva som er riktig. Men å observere - uten å ta del i - virkeligheten slik den er.
Vis hele sitatet...
Man observerer virkeligheten slik den er ved å bruke den vitenskapelige metode. Det finnes ingen andre metoder som har vist seg å fungere. Menneskets hjerne er tross alt særdeles flink til å lure seg selv, så alt du får ut av å sitte og meditere er ikke objektive sannheter, men ting hjernen din vil at du skal oppfatte.

Det handler ikke om å være hjernevasket av en filosofi. Det handler om å selv observere, å selv erfare.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Ubrukelig.

Påstanden om reinkarnasjon er basert på erfart virkelighet av mennesker som har nådd svært høye stadier av meditasjon.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Ubrukelig.

Å stryke den indre synsvinkel fra ligningen blir for meg ufullstendig.
Vis hele sitatet...
Det er fordi du er irrasjonell og overtroisk.