View Single Post
Har da blitt sluppet ut fra 14 dager i varetekt. Skal prøve å være kort og gi litt bedre info enn det media har gjort.
Syklet til skolen som vanlig på en tirsdagsmorgen. Idet jeg skulle til å gå inn i klasserommet blei jeg stoppet rolig av assisterende rektor som sa at han ville snakke med meg på kontoret. Han fulgte meg opp, og på kontoret ble jeg møtt av to sivilbetjtenter som gikk rett på sak. "Hei, vi er fra politiet, og vi har en arrest/ransaknings-ordre på deg".
Jeg hadde allerede ant ugler i mosen da rektor ville snakke med meg, dog han vanligvis kun jobber som kariereveileder ved skolen. Men her var jeg da, 17 år, vanlig skoleelev pågrepet som en simpel forbryter.
Blei så kjørt til sandvika politistasjon og satt på glattcelle der. En av betjentene som jobbet i arresten fortalte at jeg ville bli sittende her til noen kunne avhøre meg, og at hvis jeg mot all formodning ble sittende her over natta, ville jeg få div nødvendige fasiliteter. Dog han tvilte sterkt på at dette ville bli nødvendig. Etter 2 timer kom to betjenter, hvorav den ene begynte å spørre om det var "ting" som kunne sakde politiet under begge husransakelsene. Jeg forklarte dem villig hvor jeg oppbevarte 2 hjemmelagde fenghetter på rommet hos min mor. Deretter blei jeg låst inn igjen. 3 timer senere startet avhøret. Jeg ble oppfordret av avhører til å fortelle/forklare på forhånd ting som ville spare poltiet for "unødvendig" arbeid. Ved dette ville jeg da kunne vente strafferabatt. Ble sittende dagen ut avhør(9 timer) og måtte tilbringe natta på glattcella. Neste dag forsatte avhøret, men måtte så tilbringe også denne natta på glattcella. Neste dag ble det atter et avhør og også denne natta på cella.(Skal nevnes at alle nettene til nå ble det sagt at "dette blir den _siste_") Den 4 dagen ble det fengslingsmøte etter at poltiet hadde begjært 14 dagers varetekt, begge med brev og besøkskontroll. Under møte vinklet aktor det hele tiden slik at alt av pyro/HE var laget i den hensikt for å begå lovbrudd, og at jeg _Måtte_ varetektfengsles i fare for bevisforspillelse. Såklart, alle som liker ting med smell i er terrorsister. Men til tross for aktors søkte forsøk, ble kun én av ukene under b&b forbud.
Blei så kjørt til Grønnland fengsel, og har sittet der til nå.
Hvordan det blir mtp. straff er fortsatt uklart.
Personlig vil jeg få sagt at media som vanlig har blåst ting alt for mye opp.
Politiet har også tatt en klassiker, hvor dem har skutt først, og spurt etterpå.