View Single Post
Jeg mener dette er en helt forskjellig debatt avhengig av hvilket nivå i skolen man snakker om. På barne -og ungdomsskolen er lekser en fin ting, så lenge det ikke blir for mye av det! Dette gir elevene gode arbeidsrutiner, og de lærer at noe forventes av dem. De lærer at livet er en konkurranse der man må gjøre det bra for å få til det man vil, og det er jo dette hele arbeidslivet er bygd opp på. Hvis du går ti år på grunnskolen uten en eneste lekse etter skoletid og aldri virkelig må ta et tak kan du jo bare møte opp på skolen og ikke gjøre noen ting, fordi det settes ingen forventninger. Vi vet alle at når ungdomsskoleelever klager på at det er så mye å gjøre så er det svada.

Når jeg gikk på ungdomsskolen brukte jeg en drøy halvtime på lekser hver dag, og det ga gode resultater. Dette var en rutine for meg, og jeg lærte meg at jeg måtte faktisk legge inn en innsats om jeg ønsket gode karakterer og gode tilbakemeldinger fra lærere. Det kan ikke være sånn at elever kan slappe av gjennom hele skolen, og at alle skal få "like muligheter" for å "unngå klasseskille". Å avskaffe lekser er å ikke ta elevene på alvor, og det vil få store konsekvenser for det akademiske nivået på generasjonene fremover. Norge gjør det dårlig nok på PISA-undersøkelsene fra før, og mindre arbeid vil ikke gjøre noe med dette.

Videregående skole er et kapittel for seg selv. For det første så er videregående skole valgfri i Norge, og det er ingen som tvinger deg til å gå på skolen. Her kan du også velge fritt til hvilken studieretning du kan velge. Per dags dato er det tolv forskjellige linjer man kan velge, og muligheten er store. Og om du velger feil, kan man alltid rette det opp. Poenget her er at om man vil gjøre det bra på skolen så må man faktisk jobbe for det, og det må man bare innse. Arbeidslivet må ha en måte å skille ut de som ikke kommer til å gjøre jobben sin på. Hvis vi hadde fjernet alt av lekser og forventninger til elevene, hvordan kan vi da vurdere hvem som skal få plass på hvilke studier? Hvem som skal på lærlingplass?

Lekser er nødvendig, og de må vi forsette å ha. Den eneste måten å forbedre dagens skole er å sette fokus på læreren.


Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Noen innvandrerforeldre har for eksempel ikke så mye kunnskap om fagene som læres på skolen etc, og kan ikke bidra med god hjelp i norsk-faget. Sånne situasjoner finnes det flere av.
Vis hele sitatet...
Svada. Man skal gjøre leksene sine selv.
Sist endret av Stinson; 25. september 2011 kl. 11:56.