View Single Post
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ser ikke i intervjuet at han sier noe som helst om WoW. Derimot skriver Dagbladet litt om WoW og en av hans bekjentskaper fra WoW uttaler seg litt om det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner faktisk Alf Inge, og selv om han stort sett underviser i den tekniske biten innen spillprogrammering, så har han også et engasjement i JoinGame (Nasjonalt Ressursnettverk for dataspill). Har selv vært med på en av konferansene deres, og de belyser virkelig alle de positive aspektene ved dataspilling på sine arrangementer. Siste workshop i Trondheim var f.eks. Kulturdepartementet, Norsk Tipping, NORUT og Forbrukerrådet der som talere. Det *ER* altså en positiv interesse for dataspill blant instanser som betyr noe. Og de fleste med engasjement der har ekstremt god peiling på de fleste spill og sjangre. Foreleseren min hadde f.eks. tatt mastergrad om informasjonsinnhenting i WoW (EJ, WoWhead, WoL, osv. for de som vet hva jeg snakker om).

Ser man gjennom artikkelen fra DB så er alle sitater sanne, men de har plukket ut kun de sitatene som styrket sin sak, og - kjenner jeg Alf Inge riktig - kuttet den positive delen han kom med i neste setning. Dette er typisk for slike artikler, hvor de vris og vendes til å passe den eksisterende stereotypen. At de nå knytter ABB til navngitte spill/sjangre er ødeleggende for den norske dataspillindustrien som stadig sliter med å få tilskudd i samme klasse som f.eks. filmskapere får.

Personlig mener jeg at dataspill kan ha en negativ effekt på enkeltindivider, på lik linje med voldelig film og holdninger/språk fra "sint" musikk. De tilhører heldigvis til minoriteten, og det blir selvfølgelig feil å begrense en hel industri pga. et par sorte får. Dataspilling er også så vanlig blant de "nye voksne" nå, at det nesten skal godt gjøres å finne en person som er oppegående nok til å gjennomføre operasjoner som på Utøya som ikke har spilt et dataspill de siste årene. Artikkelen hevder heller ikke noe sånt, så jeg skjønner ikke helt kritikken mot den på det området. DB lar derimot konklusjonen være litt opp til leseren, men det er enkelt å se hvor de vil hen med en så vinklet fremtoning.
Sist endret av Dyret; 29. august 2011 kl. 17:34.