View Single Post
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, for når jeg søkte etter kilder som kunne støtte dette fant jeg derimot kilder som hevder det motsatte.

"Overall when developing for the iPhone I felt like I was back in 1993. These factors combined in my estimation make application development about three times more expensive when developing for iPhone. The only area where Apple’s developer tools excelled was in profiling and heap analysis." fra http://greensopinion.blogspot.com/20...velopment.html
Vis hele sitatet...
Etter å ha utviklet samme applikasjon for både Android og iOS i rundt ett års tid, kan jeg godt vitne om det motsatte.

Å påstå at det er mye dyrere å utvikle for Android er nok å ta hardt i, men det er ikke til å stikke under en stol at man støter på en del problemer når man utvikler til Android som man slipper å tenke på når man utvikler til iOS. Det å skape selve funksjonaliteten er ganske greit, og er nok helt sikkert en del enklere for utviklere flest i og med at språket er Java. Problemet på Android er ganske enkelt det enorme antallet forskjellige telefoner med forskjellige spesifikasjoner der ute. Det er forskjellige skjermstørrelser, forskjellige hastigheter på prosessorene, forskjeller i hvor mye minne applikasjonen din har lov til å bruke, forskjell på hvilke måter man har tilgjengelig for å varsle brukeren, forskjellige versjoner av Android (det er fortsatt en del telefoner som kjører Android 1.5 og 1.6), og til og med forskjeller i hva som er implementert av SDKen på forskjellige telefoner med samme versjon av Android. Noe som fungerer på en telefon med Android 2.2 fungerer ikke nødvendigvis på en annen telefon med Android 2.2. Dette skaper problemer og unødvendig hodebry under utviklingen, og vil også gi deg problemer med irriterte sluttbrukere.

Man skal dog ikke se bort i fra at dette er en skiftende trend: Android tar seg opp på verdensbasis og vil helt sikkert gjøre det samme her i Norge, noe som helt klart vil reflekteres i fokuset store firmaer som SpareBank1 har. Det er heller ikke noe i veien for å kontakte SpareBank1 for å undersøke hvilke planer de har for å også støtte Android.