View Single Post
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Flott å se at staten burer inne en så farlig mann og bruker masse ressurser på å holde han unna ofre (intetanende og naive kunstkjøpere). Også flott at man bruker masse tid og ressurser på slike viktige saker, da er det ikke så farlig med voldssaker, voldtekter og drap. Ja, fy skam, en eksentrisk kunstner som prøver å lure seg unna litt skatt, ja for en ufattelig farlig forbryter, denne mannen må vi bure inne.

Om dere så på nyhetene, så befinner Nerdrum seg i utlandet, hadde jeg vært der, så hadde jeg befunnet meg der resten av livet, og malt et nytt selvportrett hvor jeg gir fingeren til den norske stat.

Men kjenner vi norske myndigheter rett, så vil de nok etterlyse ham vha. interpool.
Vis hele sitatet...
Det handler om å være konsistent, og det handler om likhet for loven. Hvilken presedens hadde det satt om de hadde latt ham av kroken fordi han har bidratt mer til samfunnet enn andre? Hvem skal sitte å bestemme hvem som har bidratt nok på andre måter til at det er akseptabelt å unnlate å betale skatt?

Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Interessant å se hvordan dere alle mener at det er riktig å betale skatt. Hadde Nerdrum noengang noe valg? Dette var vel en kontrakt som ble tredd ned over hodet på ham da han ble født. Kanskje en privatisering av offentlige tjenester hadde vært det beste, da måtte man ihvertfall etterstrebet effektivitet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har han et valg. Han kunne emigrert til f.eks. statene så fort han var i stand til å betale skatt. Om man skal ha sin del av den Norske kaka, så får man bidra. Og du kan jo si at han har bidratt mye med kunsten sin, men da referer jeg til forrige avsnitt. Samtidig er det et viktig poeng at uansett hvor mange fine bilder og annen kunst som blir produsert i Norge så kan man ikke bruke dette til å bygge veier, skoler, sykehus og alt annet staten driver med.


Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Det er mye byråkrati og sløseri i den offentlige sektor, for mange ansatte er det også. Mye som er akseptert her som ville fått enhver privat bedrift til å gå dukken, men så lenge man har de naive skattebetalerenes penger, så er det jo greit.
Vis hele sitatet...
Og jeg er ikke uenig med at det kan virke som det er mye sløsing og byråkrati i offentlig sektor, men jeg har egentlig ikke peiling på dette, men jeg har fått med meg at det er det generelle inntrykket de fleste har. Ikke det at jeg tror de har gjort så mye mer research enn meg. Men dette er vel helt totalt likegyldig i forhold til spørsmålet om en kunstner bør betale skatt? Så fordi du føler staten sløser med penger, burde vi unnlate å betale staten penger?

Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Vis meg hvem på dette forumet som hadde ruslet til skatteetaten og betalt sin skatt med glede om de plutselig hadde blitt 10 millioner i kontanter rikere.
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg lett gjort. Av flere grunner.

Den første er at jeg setter så stor pris på det samfunnet vi har i Norge at for min del føler jeg at jeg skylder landet det staten krever, om ikke mye mer.

Det andre er at hva skulle jeg brukt 10 mill på? Tror ikke jeg ville blitt mye lykkeligere. Kanskje jeg hadde skaffet meg en bil, kjøpt bedre leilighet, kjøpt masse kule duppedingser. Hadde sikkert følt meg mye større enn de som hadde mindre. Tviler på at jeg ville blitt noe mer lykkelig. Selvfølgelig har jeg snev av misunnelse da jeg ser folk med masse penger bruke dem på alt og ingenting, jeg skulle gjerne vært rik. Om jeg fikk 5mill eller 10mill så tviler jeg på at det nummeret hadde hatt noen stor betydning for min egen lykke, utenom det første sjokket etter å ha fått et slikt beløp, som kanskje er proposjonalt med størrelsen. Men på lang sikt tviler jeg på at jeg hadde hatt det bedre med meg selv eller andre pga. det.

Det tredje er at det er ulovlig, jeg ville nok levd i litt angst for at mitt økte konsum ville blitt fanget opp av skattemyndighetene. Men enda viktigere, i sum av de to punktene over er det også umoralsk. Jævlig kult å ha masse, da man innerst inne vet at det er på bekostning av felleskapet.

Kanskje jeg er en naiv idiot som holder moral og personlig lykke høyere enn store summer penger. Men jeg blir oppriktig lei meg av at så mange tenker som deg.
Sist endret av Veyasu; 18. august 2011 kl. 14:23.