View Single Post
Sitat av wavezor Vis innlegg
Ikke faen!

Men tanken på å betale skatt demotiverer kanskje mange fremtidige kunstnere? Måtte Munch betale skatt for sine kulturminner?
Kan tenke meg Nerdrum vil tegne mange flotte karikaturer og krokitegninger av fengselsveggen snart.
Vis hele sitatet...
Interessant argument. Dette kan også sammenlignes med den massive diskusjonen rundt platebransjen og piratkopiering, og om dette ødelegger for fremtiden ved at færre kunstnere vil drive med kunst, det være musikk, video, malerier eller bilde.

Selv mener jeg det at om en person er tilstrekkelig anlagt til å lage verker av kvalitet og virkelig vil drive med dette, så tror jeg ikke det er pengene det står på.

Jeg har selv spilt i band, hatt et par konserter, ikke noe seriøst. Men om jeg hadde følt at jeg / vi virkelig kunne komme med noe ingen andre kunne, så hadde den avgjørende faktoren ivertfall ikke vært om jeg ville måtte leve på boksmat eller om jeg kunne bodd i et palass i denne tiden.

Jeg føler at om man bryr seg om kunsten, så er penger irrelevant. Om man seriøst vurderer dette som yrke, så sitter man vel ikke å baserer det valget på om hvorvidt man vil bli rik eller ikke?

Jeg har også noen venner som gjør det ganske bra i musikkverdenen, og disse levde rimelig skrøpelig den første tiden. Slik jeg oppfattet det så tror jeg ingen av disse noen gang tenkte. "oi, kanskje det er mer lønnsomt å sitte på kontor, så får vi kjøpt større tv, anlegg og bil og driter i hele musikken!".

Problemet hadde vel vært om man hadde hatt problemer med å ha et anstendig liv pga. pengemangel, men da man i Norge kan leve godt av å bare sitte på ræva så føler jeg dette argumentet falmer bort.