View Single Post
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg har et bedre forslag - kom med et -enkelt- eksperiment (husk, jeg har ikke kommet forbi ungdomskolepensum ennå) som motbeviser min påstand i stedet for et fyldig svar, så begynner diskusjonen å bli mer konstruktivt!
Vis hele sitatet...
Så du begynner altså å forstå at du tar feil? Enkle eksperimenter er nettopp noe man holder på med på skolen for å bevise enkle påstander, og du er jo et glimrende bevis på at dette ikke er enkelt!

Sitat av noy Vis innlegg
Og under forurensningsprofilen til Leukart ruten finner du hvor mange pyridiner?
Vis hele sitatet...
Mener du pyridiner, så må du si pyridiner, ikke pyridin. Det blir litt som å sammenligne en Bugatti Veyron og en Tata Nano - de er begge biler. Nå som du har spesifisert hva du mener skal jeg med glede besvare det opprinnelige spørsmålet:

Sitat av noy Vis innlegg
Ok, hvordan skiller du den lukten fra eksempelvis pyridin da?
Vis hele sitatet...
Det, min venn, er helt elementær organisk kjemi: når du kommer opp i så mange karboner og fenylgrupper vil ikke stoffene være flyktige nok til å kunne luktes - vi snakker om smeltepunkt på minst 70C. Du kan jo sammenligne dem med, tja, 2,6-difenylpyridin?

Sitat av noy Vis innlegg
For din informasjon kan jeg jo nevne at en av de mest vanlige syntetiske rutene for Norge er Leukart Wallach og i Øst-Europa er det tradisjonell Leukart rute som dominerer.
Vis hele sitatet...
Thank you, Mr. Obvious! Du tar forresten feil igjen, da beslagene av metamfetamin nå overgår amfetamin, og metamfetamin fremstilles neppe gjennom Leuckart.

Sitat av noy Vis innlegg
What? Hvordan kan du anta noe sånt? Skulle det vært noe, så hadde det vært symptomer på alkalose. For din informasjon er det ganske normalt at sprøytemisbrukere heroin nøytraliserer dopet sitt før injeksjon, mest vanlig med askorbin- eller sitronsyre.
Vis hele sitatet...
Du påstar jo selv at svake baser gir alkalose (amfetamin er en svak base, pKa ~9.8), så følger man din logikk må jo svake syrer som askorbin- og sitronsyre gi acidose... Ironi er en, umm, Bugatti Veyron!

Sitat av noy Vis innlegg
Min opprinnelige påstand var derimot at hvis blodets pH-verdi overstiger sin basiske grense er kvalme ofte merkbar bivirkning ved intravenøst inntak.
Vis hele sitatet...
Og jeg sier det er bullshit, du kan ikke bare dra fakta ut av ræva og fremlegge dem som den eneste sannhet. Blodet har en glimrende bufferkapasitet, og dessuten bindes en større andel injisert amfetamin til plasmaproteiner. Uansett er dette en meningsløs diskusjon og avsporing, hvis et organisk amin lukter fisk inneholder det fri base!

Sitat av noy Vis innlegg
Du kan jo prøve selv. Juster makkaens pH-verdi med en løsning bikarbonat så merker du fort disse symptomene (merk: alkalose og ikke acidose].
Vis hele sitatet...
Jeg skyter ikke speed, men for all del, prøv selv og fortell oss hva du kom frem til!

Sitat av noy Vis innlegg
Jeg refererer fra snl.no:
Metabolsk alkalose kan forårsakes av gjentatte brekninger med tap av saltsyre fra magesekken. Store doser natriumhydrogenkarbonat (bikarbonat) kan også fremkalle alkalose.
Vis hele sitatet...
Store doser, ja...

Sitat av noy Vis innlegg
Det har ikke noe å si om det er noen få ml (sikkert ikke mer enn 2 ml) amfetamin-løsning, hvis disse to millilitrene er av høy basisk verdi, eksempelvis pH 10,5-12.
Vis hele sitatet...
...og i hvilken magisk verden har en amfetamin-oppløsning pH 12, når amfetamin-base knapt er løselig i vann? Du er klar over at siden amfetamin er en svak base vil saltet med en sterk syre reagere surt (pH 5-6)? Hvis det er noen få prosent fribase tilstede vil du i praksis injisere en buffer-oppløsning, jeg gjetter på at den vil holde pH rundt 7.

Enkelt forsøk: Dypp et pH-papir i speeden din neste gang du tenker på å skyte!

Sitat av noy Vis innlegg
Denne pH-verdien er sammenlignbart med lut (vandig løsning av kaustisk soda) som brukes til lutefisk og er tilsvarende pH-verdi for fribase amfetamin. Så er spørsmålet: Ville du injisert lut i årene dine og hva tror du hender om du gjør det? Ville kvalme vært en urimelig påstand?
Vis hele sitatet...
Denne magiske pH-verdien eksisterer bare i ditt hode, så ja, det vil være en urimelig påstand.

Sitat av noy Vis innlegg
What? Har du noen gang prøvd amfetamin base? Og nei, saltformen bestemmer stoffets biotilgjengelighet - jeg refererte allerede til amfetaminfosfatet, en saltform som er 5-6 ganger mer potent enn sulfatsaltet. Det er forskjell på potens iht. til saltform - ja! Amfetamin tartrat, som du -enkelt- kan konvertere fra sulfat er definitivt mindre potent enn sulfat og særdeles mindre potent enn hydroklorid! Amfetaminkarbonat er helt ubrukelig rusmessig og medisinsk også så det bør umiddelbart konverteres til en vannløselig saltform.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd du var et troll... 5-6 ganger mer potent!? Kilder takk, på hver eneste påstand! Siden disse saltene dine har så absurd mye å si for biotilgjengelighet ved injeksjon synes jeg det er særdeles pussig at gatespeeden nesten alltid er sulfat-saltet, det må da være millioner å tjene på å i stedet lage fosfatet? Patenter er forøvrig fryktelig dårlige kilder til vitenskaplig informasjon

Sitat av noy Vis innlegg
Du prater utenfor ditt scope her. Jeg gav deg et praktisk eksperiment du kan utføre om du trenger kilder. Det er ikke alltid like lett å finne kilder på nett og da burde praktiske reproduserbare eksperimenter være godkjent. Eller hvordan tror du ellers man vurderer kildekritikken på internett?
Vis hele sitatet...
Jeg har da vitterlig ikke hatt noen problemer med å finne gode kilder som motbeviser det du påstår, men om du har lyst til å utføre eksperimenter på deg selv så vær så god!

Sitat av noy Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skulle det gi meg et hint? L-isomeren er og blir rusmessig inaktivt! Racemisk amfetamin (like deler l- og d-isomer) får du tak i her i Norge også rent farmasøytisk - trenger ikke å dra til USA for det! Racemisk Amfetamin 5 mg NAF. Har du noensinne forsøkt dette?

[...]Nei, jeg er ikke klar over at all gatespeeden i Europa i alle år har vært racemisk, jeg er klar over at det har vært blanding av isomere - ja - betinget hvilken hovedingredienser benyttet for de ulike syntetiske rutene og i hvilken grad det er hensiktsmessig å blande isomere (som f.eks for å endre signatur, eller "fingerprint" for en eventuell impurity profile og dermed vanskeliggjøre sporing til produksjonssted, eventuelt øvre ledd i hierarkiet). Som oftes er gatespeeden i Norge, så fremt det er amfetamin, mer d-isomer enn l-isomer of obvious reasons. Rusmessig inaktivt rusmiddel er som regel ikke salgbart i lengden - såpass håper jeg du forstår også. Igjen, du prater utenfor ditt scope!
Vis hele sitatet...
Du er virkelig helt blåst! Amfetamin fremstilt gjennom Leuckart er alltid racemisk, P2P er ikke et kiralt molekyl! All gate-amfetamin er en racemisk blanding av like deler L- og D-amfetamin, derimot er metamfetamin fremstilt fra efedrin dekstro-roterende.

Sitat av noy Vis innlegg
Ok, så heter det kokainkarbonat da og ikke fribasekokain. Eller hva slags salt tror du du får når kokain og bikarbonat reagerer sammen for å forme crack? Eller for den saks skyld også all annen metode å omdanne kokain til sin fribaseform...
Vis hele sitatet...
Vet du hvorfor natriumbikarbonat brukes? Når man varmer det opp dannes karbondioksid og natriumhydroksid, du vet: lut - en base.

Sitat av noy Vis innlegg
Hæ?! Hva er det du babler om? Saltvann tilsatt en dråpe saltsyre kan vel ikke kalles "natriumhydroksid og saltsyre-oppløsning"?
Vis hele sitatet...
Jeg følger bare din logikk, jeg. Det er godt du også synes den er helt på trynet! (Min utheving.)

Sitat av noy Vis innlegg
Jeg inkluderer også at pH-verdi kan justeres uten å danne saltform også, det må jo en likevekt til for å oppnå dette. Først da utkrystalliseres en saltform, eksempelvis sulfat.
Vis hele sitatet...
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg gav deg et praktisk eksperiment - noe bedre kildereferanse får du mest sannsynligvis ikke!
Vis hele sitatet...
Da får vi altså bare konkludere med at du tar feil

Sitat av noy Vis innlegg
Det er vettugt fordi jeg skriver om det jeg kan, har erfart og har hobbymessig utført noen eksperimenter på for å enten bekrefte eller forkaste enten en gitt gatemyte eller en egen hypotese.
Vis hele sitatet...
Andre av oss har reell utdannelse innen faget, og leter gjerne frem flere gode referanser. Helt personlig foretrekker jeg utrolig nok å stole på faktiske kjemikere og vitenskapsmenn fremfor en hobby-"kjemiker" her på Freak...