View Single Post
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noe jeg stusser på egentlig, at en så profesjonell tropp som DELTA ikke har egne helikoptre, som er ferdiglastet og standby for utrykning.

Er jo forståelig at de valgte bil sånn som situasjonen var, men jeg håper i framtiden at en helikopter-løsning vil finne sted.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis fordi noe sånt som 99% av oppdragene til Delta finner sted i Oslo by, og det er da stort sett ikke behov for noe helikopter. De gangene de ellers rykker ut til andre steder er det ofte ikke tidskritisk annet enn at de kan rekvirere et annet helikopter og vente en stund.

En annen sak som er verdt å få med seg i diskusjonen rundt bruk av helikopter på Utøya er at når meldingene om skytingen kom inn var det ikke mulig å fly fra Oslo til Utøya pga. været. Bl.a. måtte tre helikoptre fra Luftambulansen stoppe på Sollihøgda for å se an været. Selv om været bedret seg ville Delta måtte forholde seg til om det var mulig å fly når de skulle forlate Oslo, å laste om underveis ville sannsynligvis tatt enda lengre tid.

I en slik situasjon er det svært mye informasjon og avgjørelser som hele tiden må håndteres, og den beste løsningen kan fort være vanskelig å få øye på. En ting man ikke vet er om Delta hadde gått i land på Utøya noe raskere selv om de hadde flydd i stedet for å kjøre bil og båt. Det tok 50 minutter fra Oslo politidistrikt ble anmodet om bistand til ABB var pågrepet, og Delta var på plass etter 30 minutter.
Selv om flytiden kanskje er så lav som 10 minutter skulle fortsatt Delta kommet seg dit helikopteret sto, laste over og så fly - da hadde det fort gått lengre tid. Hvorvidt det er mulig å lande et helikopter på Utøya vet jeg ikke, men selv om man har et helikopter man kan rapelere ned fra skal det gjennomføres en briefing og man må få overblikk over situasjonen. Hadde vært kjedelig om ABB satt under et tre og lekte tivoli med politifolkene som fires ned fra helikopteret.