View Single Post
Jupp, batong er fint å ha for å forsvare seg mot en knarker med kniv. Helt til man tar hensyn til "loven om eskalering":
- Jeg har kniv.
- Du har batong.
Du vinner

Neste gang:
- Jeg har pistol.
- Du har batong.
Jeg vinner.

Og slik fortsetter det.

En annen sak er at batongen er ulovlig, slik at om en knarker med kniv prøver å rane deg når du labber hjem sammen med dama og du knuser armen hans vil du fortsatt ende opp med en tiltale for brudd på våpenloven dersom det blir en sak ut av det, faktisk med en viss mulighet for at du får strengest straff.

Hovedproblemet med at folk begynner å utstyre seg med våpen til selvforsvar er at det øker sannsynligheten for at konflikter på byen eskalerer. Med litt innabords synker terskelen for at du napper frem batongen for å skremme unna fyren som dytta til deg på dansegulvet, og før du vet ordet av det står du midt i en situasjon du gjerne skulle vært foruten.

Og, jeg har ravet gjennom det meste av Oslo sentrum på sene nattetimer uten at noe verre har skjedd enn at et par horer har klådd meg på pungen. Passer dog på å styre unna de mørkeste bakgatene selv om det kanskje er et minutt kortere hjem...