View Single Post
Unlicensed Surgeon
350
Generell informasjon
Som enkelte muligens husker hadde jeg en kjøretur nevnt i en tidligere tråd her på Undergrunn som endte med en fengselsdom på 45 dager. Denne dommen skal nå sones med elektronisk fotlenke og tenkte derfor å dele min erfaring angående dette ettersom ting skjer.

Elektronisk fotlenke er en soningsmåte innført som et prøveprosjekt i Vestfold, Oslo, Hedemark, Rogaland, Troms, Sogn, og Fjordane, og Hordaland.

Krav
For å kunne kvalifisere til hjemmesoning under elektronisk kontroll er det et par krav:
  • Boligen det skal sones i må ha strøm, og mobildekning, eller fast telefonlinje.
  • Andre personer som bor i boligen, og er over 18 år må samtykke til at du kan sone der.
  • Dersom du er dømt for noe i ditt eget hjem (banka opp kona++) skal hjemmesoning ikke innvilges.
  • Man må være i sysselsetting. Dette kan i praksis være hva som helst så lenge det er minst 20 timer, og maks 40 timer i uken. Utenfor hjemmet! Er ingen krav at det skal være betalt. Er derimot et krav at det er "seriøst". Å gå rundt å plukke tomflasker kvalifiserer ikke. På plassen man er sysselsatt (i de fleste tilfeller jobben) skal kriminalomsorgen ha en kontaktperson (i de fleste tilfeller sjefen din).
  • Man må møte 2 ganger i uken for en kontrollmyndighet. Dersom man går fast til psykolog, lege, eller liggende teller dette. Dersom man ikke gjør dette må man møte opp hos kriminalomsorgen 2 ganger i uken i ca 15 minutter.
  • Det siste punktet lyder: "Straffegjennomføring med elektronisk kontroll skal ikke innvilges dersom formålet med straffen eller sikkerhetsmessige grunner taler mot det, eller det er grunn til å anta at domfelte vil unndra seg gjennomføringen." Det betyr i praksis at du kan bli nektet på et hvilket som helst grunnlag.


Prosessen
Når man er dømt til en fengselsstraff under 4 måneder, bor i en av de nevnte fylker og dommen er gjort rettskraftig får man automatisk et brev fra kriminalomsorgen der man kan søke. Man må søke innen 14 dager. brevet ser slik ut: Side 1 - Side 2.

Samt et informasjonsbrev som ser slik ut:
Side 1 - Side 2 - Side 3 - Side 4.

Etter å ha søkt tar det et par uker så ringer noen fra elektronisk kontroll (heretter bare kaldt EK) deg, og spør litt angående sysselsetting, og noen personlige spørsmål. Så avtaler de et møte der de kommer hjem til deg.

På det møte informerer de deg om alt du måtte lure på og du må skrive under på følgende dokument. Dette er egentlig et "chitchat" møte der personer fra EK gjør seg opp en mening om deg, og om de skal anbefale deg for hjemmesoning eller ikke.

Etter dette møte tar EK å sender en anbefaling videre til sin teamleder, som godkjenner den og videresender den til kriminalomsorgen. Så tar det 1-8 uker så får du et svar fra kriminalomsorgen i posten om hjemmesoning er godkjent eller ikke.

Dersom det er godkjent går det enda 1-4 uker før EK ringer og avtaler et møte, denne gangen hos dem. Når du møter der går de gjennom det praktiske, bestemmer en dato/klokkeslett for "pålenking", og for "avlenking". Det utarbeides også en aktivitetsplan(har dessverre ikke bilde av den, men skal finne det). Der står det når du skal være hjemme, når du skal være hos kriminalomsorgen og når du skal være ute (transport til sysselsetting, eller på sysselsetting). Man får også med seg et skjema som sjefen på sysselsettingsplassen skal underskrive.

Starte soning
Når dato for “pålenking” er kommer EK hjem til deg med et dokument som ser slik ut: Side 1 -Side 2 Som de, og du må skrive under på. Du må også legitimere deg. Her går de først mellom all informasjon en gang til.

Deretter tar de og måler tykkelsen på benet ditt for å finne ut av hvor mye de skal stille lenken på. Så må man blåse i en alkotest. Etterfulgt av en pisseprøve. En person fra EK vil da følge deg inn på toalettet å se på at du tisser i koppen. Så vil de ta en narkotest

Innpakningen til narkotesten ser slik ut:
Forann
Bak

Selve testen ser slik ut:
Side 1
Side 2

Så vidt jeg kan se på den tester de etter 8 typer rusmidler:
  • MDMA - Ecstasy
  • MOP – Morphine (opiater)
  • BZO - Benzo
  • BUP - Buprenorfin
  • COC - Kokain
  • AMF - Amfetamin
  • MAMP - Meta amfetamin
  • THC – Hasj
Dersom denne narkotesten er negativ vil de som oftest ikke følge opp med narkotest på hvert eneste hjemmebesøk de er på. Derimot, dersom testen er positiv vil de ta narkotest hver gang de er på hjemmebesøk.

Deretter er det en alkotest på vanlig blåsemåte. Etter dette setter de opp en telefonlignede boks som ser slik ut på soverommet ditt, så setter de på fotlenken. Så må du gå rundt i alle husets hjørner, samt på veranda dersom du har dette, og får lov å bruke den. Programmere inn grensene med andre ord. Etter dette får du en forklaring på boksen (man ringer EK med den blå knappen), så er soningen offisielt i gang.

Når man skal ut av huset (i mitt tilfelle 07:25) har man fra klokken slår 07:25 60 sekunder på seg.
Når man skal inn i huset (i mitt tilfelle 16:35) må man være inne mellom 16:35:00, og 15:35:59. Er man inne før, eller etter dette må man ringe EK å informere.

Dersom man forsover seg, eller andre “mindre alvorlige” brudd får man en skriftlig advarsel. 2 advarsler = fengsel. Dersom man tar noen rusmidler (inkludert alkohol), får man 30 minutter på å pakke så blir man kjørt i fengsel. Hvis man er for rusa til fengsel blir man satt på glattcelle.

Fot-lenke informasjon
Den ser da slik ut forann, og slik ut fra siden.

Etter det jeg har skjønt kommuniserer den kun med sentralen i huset og inneholder i seg selv ingen GPS, eller simkort. Den varsler kun om du er hjemme eller ikke. Om dette stemmer har jeg en plan om å finne ut av. Jeg har bestilt en spectrum analyzer, og en Funcube for å se om det er mulig å finne ut av hva denne lenken egentlig gjør. Oppdateringer kommer!

Fot-lenken er egentlig helt OK å ha på. Tar ikke lang tid før man er vant til den. Jeg kunne selv velge hvilket ben jeg ville ha den på.