View Single Post
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Evig_liv: Hvis det ikke fremstår som slående for deg at alle disse "bevisene" du trekker frem uendret kan benyttes som "bevis" for islam, jødedommen, hinduismen og alle andre religioner som allerede finnes eller kan diktes opp, så er du enten gal, dum eller virkelighetsfornektende – jeg føler meg relativt sikker på at det er sistnevnte. Jeg anbefaler også at du for din egen skyld forsøker å faktisk forstå evolusjonsteorien og Big-bang-teorien, i stedet for å tviholde på feilaktige forestillinger om de. På den måten kan du faktisk gjøre deg opp en mer informert mening om hva som er riktig. Har du tillit til din egen overbevisning burde ikke det fremstå som en trussel på noe vis.

Til stetus som etterspurte eksempler på hvorfor religion er noe negativt: Fornektelse av kunnskap om verden, irrasjonelle fordømminger og bannlysinger av homofile, ikke-troende, prevensjonsmidler, vaksineringer (eksempler på ellers ikke-ekstreme religiøse som er mot poliovaksinering av barn i den tredje verden fordi det strider mot Guds plan er tallrike), stamcelleforskning, abort og kvinners likeverd.

Selvopphøyende organisert religion har også medført systematisert voldtekt og tortur av barn (katolske kirken, pågår fremdeles), moralsk og ideologisk støtte av fascisme og nazisme (katolske kirken før under og etter andre verdenskrig), uprovoserte drap av ikke-troende, (islam, pågår fremdeles; jødedommen, pågår fremdeles, men spesielt rettet mot palestinere; kristendommen), antisemittisme (islam, pågår fremdeles; den katolske kirken spesielt; kristendommen generelt), bestialske drap av homofile (islam, pågår fremdeles; jødedommen; kristendommen), fortiing og fengsling av vitenskapsmenn (den katolske kirken) og så videre.

I tillegg kan jeg som noen flere eksempler nevne kjønnslemlestelse av barn og spedbarn av begge kjønn (islam, pågår fremdeles; jødedommen, pågår fremdeles, men kun på guttebarn), tvungne adopsjoner av "uekte" barn (den katolske kirken), voldtekt og overføring av AIDS til unge jomfruer (lokale afrikanske religioner og overtro), drap av albinoer (lokale afrikanske religioner og overtro), storstilt jakt på truede dyrearter (asiatiske religioner og overtro), systematisert voldtekt av kvinner som offisiell straff (islam, pågår fremdeles), slaveri (praktisk talt samtlige, men spesielt kristendommen), grov og barbarisk forskjellsbehandling innad (hinduisme, pågår til en viss grad fremdeles), kolonisering og undertrykking av innfødte (den katolske kirken), inkvisisjonen (den katolske kirken), korstogene (den katolske kirken), heksebrenning (kristendommen, spesielt den katolske kirken) og aksept av nazismenes jødeutryddelse (den katolske kirken spesielt).

Alt dette er kun noen av utallige eksempler, og jeg har ikke en gang nevnt kriger og konflikter med religiøst grunnlag, ettersom du av ukjente grunner ikke vil akseptere dette som argument. Erfaring viser at desto mer sekulært og ikke-religiøst et område er, desto mer sivilisert, empatisk og tolerant er det, og desto større fremgang ser man både vitenskapelig, teknologisk og ikke minst etisk. Dette er meget gode grunner til å motkjempe religiøs påvirkning av samfunnet, men selvsagt med demokratiske midler.
Vis hele sitatet...
Først kan vi begynne med evolusjonsteorien og big-bang teorien. Begge er så malplasserte og idiotiske at jeg, som 6er elev i naturfag ler rått av dem. Vårt samfunn slik det er i dag er ikke et resultat av evolusjon i den forstand, verden er heller ikke dannet av et randomt smell i verdensrommet. Jeg skal ikke prøve å prakke min mening om dette over hodet på deg, men jeg bare forteller deg hvor teit de ulike teoriene er.

Så kan man ta ditt neste avsnitt som svar til stetus. Vettige kristne nekter som oftest ikke kunnskap om verden. Homofili er imot menneskenaturen, enkelt og greit. Jeg har ingenting i mot "ikke-troende", dette er så vidt jeg vet, bare islam som har det faktisk svart på hvitt. Vår neste er satt utrolig høyt i kristendommen, derav er ikke jeg/vi imot vaksinering av våre neste(r) i afrika som trenger slik medisin for å overleve og kunne leve et nogenlunde normalt liv. Kvinnelig likeverd er utrolig viktig, kvinner er vår neste, de er akkurat som menn. Abort er et drap, kort sagt. Du dreper et individ, et menneske, en sønn, datter, bror, søster osv. Omså dette mennesket hadde downs-syndrom så får ikke du rett til å drepe dette mennesket. Hvor mange er det/var det som støttet Hitlers utrenskninger av handicappede og jøder? Det er akkurat like ille, du dreper et menneske, ferdig med det. -Selv om du får det når du er ung(18-20 etc) så er ikke det en grunn for å drepe det, det kommer bare til å forfølge deg resten av ditt liv, dette pga. noe som heter samvittighet-

Kristendommen er en religion basert på kjærlighet til din neste. Et godt råd fra meg, gjør litt research, bruk hodet, er det riktig at vi mennesker stammer fra apekatter? Er våre hjerner utviklede apehjerner? Er jorden et resultat av en eksplosjon?

-Med forbehold om feil -

Sitat av Provo Vis innlegg
Sprøyt! Hva slags "restriksjoner og sånt" skulle dette være? Din religion blir forskjellsbehandlet i deres favør i så grov forstand at det er direkte skammelig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta det i kronologisk rekkefølge etter det jeg husker i forbifarten.

Norge er bygd opp på kristendommen og i de senere år (ca 60-80 år) er den blitt fjernet gradvis. Kanskje du synes det høres ut som kraftig skyts så er faktisk all type av bønn fjernet fra skole, fra radio etc. Katekismeopplæringen er fjernet fra skolen, kristendoms undervisningen i de norske skolene er blitt mer og mer fjernet, i dag er det bare en "symbolsk" undervisning. KRL er endret til RLE etter krav fra EU, her ble det for kraftig skyts at vår religionsundervisning hadde kristendom i dens navn.