View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tvert imot vil eg påstå. Har du høgare utdanning får du i mindre grad repetetetetetivt arbeid, og i større grad nye utfordringar kvar dag på jobb. Det gjer at arbeidsdagen blir en lærings- og utviklingsprosess, og personleg syns eg det er mykje lettare å motivere seg til ein arbeidsdag med nye ting, enn å ta rutinejobb, der du har gjort akkurat den samme bevegelsen dei foregåande 4000 arbeidsdagane...

Eg har ikkje meir enn ei bachelorgrad, men eg har mogelegheit til å påverke eigen arbeidssituasjon, eg lærer kvar dag, og eg har utfordringer kvar dag. Det er rimeleg fundamentalt anna plan enn f.eks. reinhaldarar har. Og for meg er det auka trivsel å ha ei slik stilling med frihet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, det er også noe jeg tenker på nå som jeg søker utdanning. Men samtidig tenker jeg på at om man får en jobb høyt oppe i "systemet" blir det gjerne slik at man jobber selv når man ikke er på jobb. Ta reklamene for mobilt bredbånd for eksempel, "svar på viktig jobbmail fra hytta".

Jeg merker at jeg er mer inne på frihet-sporet enn lykke-sporet mtp. jobb, men jeg mener at en rutinejobb gjør at man får større frihet når man ikke jobber. Man slipper å tenke på hva man skal gjøre neste dag, og man har ingen bekymringer etc. over jobben. Personlig lykke versus økonomisk lykke er det sporet jeg er inne på.