View Single Post
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Noen som kjenner til myten om sisyfos?

Om jeg skal prøve meg på en enkel analogi, så vil jeg si at steinen er utdanning/jobb. Jo mer krevende utdanningen og jobben er, desto tyngre er steinen og desto hardere blir igjen livet. Om man tar utgangspunkt i at alle lever i en eller annen form for et sisyfosarbeid, vil dette bety at man selv velger hvor tung denne steinen vil være. Om man velger å gjøre denne steinen tung; krevende utdanning, krevende jobb, høy inntekt, gir dette lykke i livet?

Blir litt småfilosofisk i sommerferien før jeg må velge utdanning som muligens kan bestemme resten av livet merker jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere familiemedlemmer som har (i dine ord) "valgt å gjøre denne steinen tung (...).

Krevende utdanning, ja det tar på. Man må gi 100% og litt til.
Krevende jobb - ja, i mange tilfeller er man på jobb 24/7 365 dager i året..mange yrker er slik.
Man får dog godt betalt for å, ja, la meg kalle det å leve en livsstil som beskrevet over.
Samtlige er fornøyd med sine valg, og har hatt suksess på ulike felt i livet. De er iallefall fornøyd, og det er vel det som er det viktigste. Det har selvfølgelig vært både opp- og nedturer; men det må man regne med uansett hvilken vei man velger å gå.

Noen foretrekker økonomisk trygghet, arbeidsmessig trygghet - ikke lett erstattelig som f.eks en tømrer/et postbud er osv).

Noen liker å ha det slik, andre foretrekker andre løsninger. For min del blir det en slags "blanding", der jeg gir bæng i økonomisk sikkerhet, og til dels "trygghet" generelt - men jeg vil drive med det jeg brenner for, og får trygghet, betaling og oppgaver deretter - hvis jeg lykkes. Man må liksom finne sin egen greie, hvis man ikke vil følge strømmen.

Bra at folk er forskjellige, både det ene og det andre alternativet (hvis vi setter det på spissen økonomisk trygghet vs trivsel på jobb/generelt) kan være avgjørende for livskvaliteten for mange. Tenk hvis ALLE skulle tenke på høy lønn og lang utdannelse, da hadde vi plutselig ikke hatt folk til å gjøre de jobbene som mange ser på som "drittjobber", men som er helt avgjørende for at vi skal leve slik vi får leve i Norge i dag. Kunne nevnt mange av disse yrkene, men tenk f.eks på lønnen en sykepleier får, og alt dritet de går igjennom.. Nei, mye rart i verden. Huff!

Personlig gir jeg litt faen og kjører på med min greie - så får jeg se hvordan det går.
Sist endret av bleh; 11. juli 2011 kl. 14:15.