View Single Post
Har valgt å utlevere en del bakgrunnsinfo her, så innlegget kunne kanskje vært postet på et annet forum, men fordi hovedspørsmålet på slutten dreier seg om hasj, satser jeg på at den ligger fint her på rusforumet... Hvis noen har dårlig tid, eller vil komme rett til saken, så kan dere hoppe rett til de to siste avsnittene, markert med fet skrift. Takk !

På grunn av at jeg blir borte på ubestemt tid, har jeg bestemt meg for å leie ut huset mitt. Ettersom jeg har kjæledyr og diverse annet i huset, som må (dvs er mest praktisk) fortsette i samme hus, har jeg valgt å forhøre meg blant kompisene mine om noen av dem er interessert i å bo der og passe på i mellomtiden. Jeg sliter litt med tanken på å overlate dyret til en villt fremmed student, for eksempel.

Uansett - poenget er at to kompiser av meg nå leier huset. Jeg har ingen planer om å tjene noe på det, de betaler kun for eget forbruk av strøm osv (foreløpig 1000,- hver [altså 2000,- tilsammen] pr måned, for 120 nyoppussede kvadratmeter med god beliggenhet). Jeg har sagt at de må føle seg helt som hjemme, de skal få lov å ha så mye fester, vors og nach de bare vil, og ha det så rotete og skittent som de bare føler for, og hvis de knuser noen glass eller fat, så gjør det heller ikke noe (litt annerledes hvis tven blir kastet ned trappen da, men)... Kort fortalt føler jeg at de har fått MEGET gunstige vilkår i denne avtalen. Planen er også å skrive under kontrakt på leieavtalen, der det vil komme frem skriftlig at leieforholdet er basert på tillit, men vil også ha konkrete holdepunkter, naturlig nok.

However, vi har nå bodd sammen to ukers tid (jeg reiser snart), og de har allerede hatt noen vors her. Helt greit. Har vært masse folk her hver eneste dag, som oftest ca 10 eller mer, ellers 4-5-6 stk. Helt greit. Det jeg IKKE likte, var at den ene dagen jeg var borte, og kom hjem utpå kveldingen, satt det en gjeng på 6-7 stykker dønn stein i stuen. De hadde riktig nok røykt ute på en av verandaene, men med døren åpen, så det luktet også i stuen. Av flere årsaker jeg ikke vil forklare nærmere, er dette helt, ett hundre prosent, dønn, klinkende, forbanna utelukket og uakseptabelt. Jeg har lest mye her inne, og sett mange gode argumenter for at hasj burde vært lovlig, og jeg er ikke i mot hasj i seg selv, men som sagt - det er grunner som gjør at jeg ikke under NOEN omstendigheter vil ha noe som helst ulovlig stoff inn i mitt hjem. Gjengen som røykte (ikke leietakerne mine) var sågar freidige nok til å etterlate rusk etter ugjerningen på stuebordet mitt som en slags "gave" til meg. Jeg satte IKKE pris på den. Han ene, som forøvrig hadde røykt og drukket veldig mye, var for øvrig jævlig interessert i å diskutere inngående hvor ufarlig hasj er. Jeg prøvde så godt jeg kunne å beherske meg mens jeg forsøkte å forklare at jeg VET det, men at det likevel er HELT uaktuelt å gjøre det i mitt hus.

Av de to leietakerne mine er han ene imot stoff, men er en passiv type og sa ingenting i mot når de ville røyke hos meg. Han andre leietakeren min røyker en sjelden gang i blant (type en gang annenhver måned eller så). Dessverre har de flere gode venner som røyker jevnlig, og det virker som de syntes det var en god idé å ta dette oppe hos meg, siden de nå endelig disponerer en leilighet uten foreldre (det dreier seg om myndige tenåringer). De så nok allerede samme dagen at jeg ikke likte dette, og jeg så selv Facebookloggen til han som tillot dette, der han samtalte med en av de som kom og røykte. Han skrev noe i den duren av "Det blir ALDRI røyking her igjen! Du skulle sett han [meg] når han fant ut av det... Aldri sett et så skuffet uttrykk før.." og han fikk tilbakemelding omtrent "heh.. ok..", og denne loggen er genuin. Han hadde ikke skrevet det for at jeg skulle se det, det vet jeg med sikkerhet. Et par dager senere hadde jeg tenkt over hvordan jeg skulle formulere meg, og vi tok en skikkelig prat, der jeg understreket alvoret i det, og hvor viktig det var at de ikke røykte hjemme. Jeg sa at det er helt greit at de røyker, det skal jeg ikke legge meg opp i, men gjør det et annet sted. Ikke her! Og jeg tror virkelig de angrer sterkt, det ser jeg på dem, og jeg tror at akkurat nå er de selv overbevist om at de ikke kommer til å røyke mer her. Imidlertid er jeg redd for at selvbeherskelsen kanskje ikke er helt utviklet enda, og at de muligens etter hvert vil slite med å motstå gruppepresset fra vennene som ser det som et flott sted å røyke på.

Kort sagt har jeg liten mulighet til å kontrollere hva de gjør på når jeg ikke er der, og jeg kommer heller ikke hjem så altfor ofte. Like fullt er det SVÆRT viktig at det verken røykes eller medbringes ulovlige rusmidler i huset noen sinne. For å være sikker har jeg også bedt dem respektere dette på uteområdene rundt huset, og også hele gaten min (ingen kjente befinner seg i gaten min uten at de har tenkt å komme på besøk uansett). Fordi jeg som sagt er redd for at de sliter med å overholde dette, vil jeg ta stikkprøver når jeg kommer hjem, for å se om de har holdt på med dette.

Så, kort formulert;
dersom noen har røykt hasj enten inne i huset (eller på veranda/utsiden nært husveggene), hvordan kan jeg oppdage dette?

Har tenkt litt på blant annet slik spray som Forsvaret bruker på lommebøker og mobiltelefoner ved innrullering... Hvor skaffes slike og hvordan bør jeg eventuelt bruke dem for å avdekke ulovlige substanser i leiligheten min?

Mange har sagt de ville sparket dem ut på flekken, men her på rusmiddelforumet regner jeg med flere har forståelse for at jeg velger å gi dem en ny sjanse, da jeg synes man fortjener en ekstra sjanse om man trår feil. Dog skal jeg innrømme jeg er skuffet over at de kunne finne på å "innvie" leiligheten min i det hele tatt, men jeg velger å tro at de ikke gjør det flere ganger. Dessverre raknet tilliten littegranne, og jeg tør ikke lenger stole blindt på det. Men de skal få muligheten til å bevise det.
Nå trenger jeg bare hjelp til å eventuelt (forhåpentligvis ikke) motbevise det...