View Single Post
Veldig bra innlegg twisted shroom! Det var på tide med en egen tråd om schizofreni hvor man kan lære mer om tilstanden og hvordan de som sliter med det tenker. KP!

Sitat av waf Vis innlegg
Selv blir jeg noe nervøs og begynner tenke mye når jeg leser gjennom flere av de symptomene du refererer til, for jeg kjenner meg igjen - og har ingen diagnose. Jeg vet ikke hvor grensene går fra det normale til den diagnosen du har fått, men jeg vet at jeg ikke har vansker med å skildre realitet fra fantasi.

Fra jeg var liten gutt har jeg vært tildels plaget av tvangstanker og ekstrem tankegang; ting jeg bare må gjøre, og det ritkig, før jeg gjør noe annet, eller hva og hvor mye jeg tenker når jeg først har begynt å tenke litt - det er sikkert normalt, men jeg kan ikke forklare det noe bedre enn at du gir meg mer å tenke på her.
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Leser jeg om dette ser jeg egentltig at jeg alltid har hatt syptomer på schizofreni, men kan ikke si jeg føler meg syk heller. Er bare den jeg alltid har vært og er veldig fornøyd med det. Men jeg vet det at hvis man er en person som fort begynner å gruble og tenke på at man kanskje har symptomer på f.eks schizofreni da, så kan man nærmest lure seg selv til å tro at man er schizofren. Man får dermed mere og mere angst rundt det og kan få det temmelig ubehagelig, selv om man egentlig er "normal" og er den man alltid har vært. Men det å få vrangforestillinger og tro ting som egentlig ikke stemmer er vel igjen ett tegn på schizofreni... Hehe, ikke helt lett å bli klok på. Uansett utrolig hva slags kraft tanker kan ha.

Ett veldig vanlig tegn psykologer ser etter når det kommer til schizofreni er om man klarer å se selv hva som er vrangforestillinger og ikke. Klarer man å forstå hva som er ens egen fantasi blir det sett på som ett svært friskt tegn

Ellers må jeg si jeg er glad jeg har funnet forumer som dette hvor det står såpass mye interesannt. Dette er en tråd det absolutt skal følges med på.