View Single Post
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Nesten, men kanskje litt mindre dramatisk? Hehe


Tenkte mer som om at de har en mistanke om at jeg har 100.000 GB med ulovlig materiale, men de kan ikke få noe innsyn i dette fordi det ikke gir en evt strafferamme på over 4 år, så de sier at de mistenker meg for 500.000 GB med ulovlig materiale.. Så da får de innsyn, og ser at jeg ikke hadde så mye. Men de kan vel fortsatt ta meg for de 100.000 GB jeg har? Eller er bevisene ugyldige fordi det ikke har en strafferamme på 4 år da?

Jeg bruker helt tilfeldige tall, bare så det er sagt. Og jeg har ikke noe mer peiling på dette enn hva jeg fortalte. Det er derfor jeg spør
Vis hele sitatet...
Nå vil akkurat fildeling aldri ha en høyere strafferamme enn tre år for de aller alvorligste tilfellene. For de vanlige tilfellene er det snakk om tre måneder. Men hoveregel er at de tar ut tiltale etter høyeste strafferamme når omfanget er ukjent.

Og nei, det er ingenting som heter ugyldige beviser i Norge. Selv beviser innhentet "ulovlig", feks overvåkingsvideoer uten samtykke fra datatilsynet, kan brukes i norske rettssaler. Det er dommeren i hver enkelt sak som bestemmer hvilke beviser han/hun godkjenner.

Så teknisk sett: Dersom politi, påtalemyndighet og rettsvesen konspirerer sammen mot deg og "framer" deg for et fiktivt lovbrudd med høyere strafferamme enn fire år, kan det være du sliter. Men tror du helt seriøst de gidder?

Når det gjelder fildeling, vil ikke dette kunne pådømmes før omfanget er brakt på det rene. Høyeste teoretiske strafferamme må derfor brukes så lenge det er usikkerhet rundt omfanget.