View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er feil.
1. DOA ordninger unntar ikke butikken fra forbrukerkjøpsloven, slik at det første byttet av enhet vil regnes som første reparasjonsforsøk. §29 sidestiller retting og omlevering. DOA er etter loven å anse som en garantiordning, men denne kan kun utvide rettighetene dine. Slik DOA praktiseres tilsier den stort sett at tingen byttes uten vurdering av verksted. Du står dermed også sterkere i forhold til selgers siste reparasjonsforsøk, da det er han som må kunne bevise at det er forskjellige feil.

2. Forbrukerkjøpsloven fastslår at tredje gang samme feil oppstår kan du kreve heving av kjøpet (§30). Hvis det er forskjellige feil kan selger i teorien reparere tingen så mange ganger han vil. Dog vil det kunne komme til anvendelse normale avtalerettslige vurderinger med tanke på om man har fått det produktet man forventet, men her kjenner jeg ikke til konkrete retningslinjer for når man på generelt grunnlag kan heve kjøpet.

Dette er en heving av kjøpet. Det er mulig å spørre butikken, men ved prisforskjell vil de kunne kreve mellomlegget. Butikken har uansett rett til å forsøke å reparere telefonen to ganger (første gang var DOA-byttet), etter dette kan du kreve å få hevet kjøpet og få pengene tilbake. Da kjøper du akkurat det du vil etterpå...

Apple har også en ordning for DOA, men på grunn av etterspørsel ved lansering har de ikke alltid tilgjengelig produkter for å kunne bytte umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Sikkert jeg som har ordlagt meg selv litt feil, det stemmer såklart det du sier. Jeg ble hvertfall opplyst av våres representant for Apple at de ikke hadde en DOA-ordning hvor kunden kunne ta varen med hjem, og at det var en av grunnene til at de ble aktivert i butikken, slik at vi var sikre på at enheten fungerte.