View Single Post
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Ser ikke helt poenget du prøver å komme til. Initierer du at jeg ikke leser kildene mine? Forklar meg forskjellen på:

The results fail to reject our hypothesis that lighter breeds express stronger antipredatorybehaviours than heavier breeds.

og

Our results confirm the hypothesis that lighter sheep breeds display stronger antipredatory reactions than heavier breeds.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg leste innlegget ditt feil. Hodet mitt må ha putta inn en "ikke" for mye. Jeg trekker det tilbake.

Uansett er ikke den artikkelen spesielt interessant, da den bare ser på antipredatorisk atferd i forskjellige raser, og ikke selve det å avle fram enkelte gener for antipredatorisk atferd.

Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Provo sier at en krysning mellom en sky lettvekter og en mindre sky tungvekter blir en sky tungvekter med 0% tap av sideflesk. BioForsk og Applied Animal Behaviour Science gjør det jo klart at en omlegging til en villere og lettere blandingsrase innebærer villere og lettere sau.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at Provo hevder at det blir 0% tap. Men jeg har til gode å se Provo komme med kilder på at det ikke er pleiotropisk sammenheng mellom kjøttmengde og antipredatorisk atferd. Det er jo logisk å anta at jo feitere sauen er, jo vanskeligere er det for den å løpe fra eventuelle rovdyr. "Antipredatorisk atferd" er jo selvsagt ikke definert kun ut fra hvor fort en sau løper, men jeg vil si det er et viktig moment.




Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Jeg forholder meg bare til dokumentert forskning og vitenskap. Ikke la en av mine tidligere flauser dekke over dette faktumet! Jeg er lei av at dere i freak-toppen skal dekke over for hverandre. Det gjelder deg også slash! Om du er uenig med Provo er det rett og rimelig at du dedikerer ett av de snart femtentusen innleggene dine til denne tråden. Jeg er veldig interessert i å høre ditt syn på saken, siden du virker som en over måls fornuftig kar.
Vis hele sitatet...
Ikke gjør deg til et offer. Det er en dårlig "hersketeknikk".
Det er en grunn til at "toppen" er nettopp toppen, og det er fordi de kan kunsten å argumentere og forholde seg saklig.


Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Utdyp og dokumenter!
Vis hele sitatet...
Vel, vi kan jo begynne med å se på hva man lærer ved å gå landbrukslinja ved Mære VGS, noe jeg regner med er rimelig standard for hele landet:
Sitat av http://www.mare-landbruk.vgs.no/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=32
Undervisningen for landbruk inneholder:
  • Allsidig agronomkompetanse
  • Grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse i landbruksbedrift
  • Samspill mellom biologien, naturen og mennesket
  • Kompetanse om økologisk og konvensjonell drift
  • Kunnskap om etablering av nye næringsmuligheter
  • Sammenhenger mellom bærekraftig forvaltning og økonomisk utbytte
  • Mulighet for økt selvstendighet gjennom praktiske arbeidsoppgaver
  • Kunne planlegge, utføre og lede arbeidsoppgaver
  • Drift av skolens gårdsbruk i perioder under kyndig veiledning
Vis hele sitatet...
Punkt 3 tror jeg dessverre ikke inkluderer inngående kunnskap om genetikk, avl, seleksjon etc.