View Single Post
Interessant problemstilling!

Jeg har gjort meg opp noen tanker om dette, som jeg gjerne vil dele med dere

1. Er det slik at vi ikke har råd til å behandle alle syke i Norge? Er det en reell problemstilling, dette med at om vi prioriterer å behandle en bestemor, må et barn vente på behandling?

2. Gamle med terminale sykdommer trenger ofte palliativ behandling, pleie og hjelp til dagligdagse gjøremål. Vil ikke dette i mange tilfeller være like dyrt/dyrere enn å behandle sykdommen med mål å kurere, på tross av at pasienten ikke har mange år igjen å leve?

3. Min personlige opplevelse med helsevesenet er det stikk motsatte av hva som skrives om i denne tråden. Min bestefar døde av lungekreft og hjernekreft med spredning (to forskjelligekreftformer, begge med spredning). Kreften var ekstremt agressiv og det var hevet over enhver tvil at han ville dø av denne sykdommen. Spørsmålet var hvor lang tid det skulle ta. Han døde mindre enn to måneder etter at han fikk doagnosen, mindre enn 3 måneder etter symptomdebut. Han var altså i aller høyeste grad en terminal pasient, og selv om han var i usedvanlig god form for alderen var han over 70 år gammel. Allikevel fikk han både kjemoterapi og stråleterapi (samt en rekke andre legemidler), som til sammen ga ham så alvrolige bivirkninger, at den siste tiden hans ble et smertehelvette og at han var ekstremt uklar. Han fikk ikke "tatt farvel" med noen i familien, iom. at legene på sykehuset sa at han kunne leve alt fra 1-5 år. Han døde imidlertid et par dager etter dette.

Jeg, og resten av familien min, sitter igjen med et ønske om at han hadde blitt behandlet som en gammel, terminal pasient. Om dette så var dyrere, ville vi gladelig betalt prisen for at han kunne vært hjemme med morfinpumpe og på den måten vært sammen familien til det siste, istedenfor å ligge på sykehuset og vri seg i smerter pga. den voldsomme behandlingen han fikk for sykdommen. I lys av denne personlig erfaringen er jeg derfor ikke nødvendigvis negativt innstilt til at gamle "sendes hjem for å dø", for selv om de har en sykdom som har god prognose hos unge, kan behandlingen fort bli dødsårsaken for gamle mennesker.