View Single Post
Sitat av Knask Vis innlegg
La oss si at en gammel og dement person får slag...
-klipp-

Jeg personlig vet om akkurat en slik hendelse som jeg har beskrevet ovenfor.
Resultatet ble at legene kuttet all næringstilførsel, alt foruten vann.
Det tok 18 dager før denne personen regelrett sultet ihjel på et norsk sykehus!
Vis hele sitatet...
Får jeg be om en kilde på dette?

Såvidt meg bekjent er ikke dette lov å gjøre. Om det ble gjort vil jeg isåfall gjerne vite hvem som avgjorde det, for det var bestemt ikke legene ene og alene.

--------------

Selv mener jeg at man må forsøke å tørre å ta den kalde tilnærmingen til problemet, altså en variant av det Slashdot nevner i et av de første innleggene.

Jeg tror forøvrig folk flest må ta ett steg tilbake litt oftere og tenke at død, sykdom og plager er en del av livet. Å holde liv i mennesker for enhver pris ofte kan være like feil som det er kostbart. Bare fordi det fins livsforlengende medisiner eller behandlingsmetoder betyr ikke at man er nødt til å bruke dem.

Etter flere jobbroller i helsevesenet de siste årene blir jeg noen ganger sjokkert over den helt sinnsyke bruken av penger på enkelte pasientgrupper, mens det blir brukt så veldig lite på andre. I begynnelsen synes jeg selvsagt det føltes grusomt å se/høre at en ung, hardt trafikkskadet plutselig ikke fikk fysioterapi 2 t, 5 ganger i uken, men 1 t, 1 gang i uka. Dette var pga. at evalueringen av framgangen (over de første 2 år etter ulykken) ble ansett som såpass lav at h*n ble kategorisert som ikke-rehabiliterbar. Blir du regnet som det, er det få penger som blir investert i deg. Sett fra avstand er det en selvfølgelighet at det er slik, men ikke når du føler menneskets situasjon og merker hvor ekstremt stor forskjell den bittelille framgangen har å si for livskvaliteten. Den bittelille, store framgangen som ikke var i nærheten av god nok når den ble lest på papir.

Man vil aldri få et system som ikke føles urettferdig, forkastelig og kynisk. Likhet må være fokus og en streng filosofi rundt dette må følges!
Sist endret av httpwhat; 20. juni 2011 kl. 11:03.