View Single Post
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har valgt en helt annen studieretning enn medisin og det er den en grunn til.
Men dersom jeg absolutt måtte tatt jobben så ville jeg heller administrert overdoser fremfor å vite at et eller flere mennesker lå i sykesengen og sultet ihjel.
Det er nok noe som ville ha gått kraftig utover livskvaliteten min, men det er ikke noe tvil om at også det andre alternativet også ville ha vært meget belastende.

Jeg vil tro at mange erfarne leger kunne ha gjort denne jobben uten at det hadde påvirket dem psykisk, som jeg sa; utsultning virker verre!
Vis hele sitatet...
Utsulting virker ille, jeg er fullstendig enig, men i den sammenheng gjør man ikke noe aktivt.

Det er naivt å tro at leger med erfaring vil ha lettere for å ta livet av en person enn de fleste andre. Det eksisterer tydeligvis en forestilling om at leger blir "herdet" gjennom medisinstudiet, men det er som regel ikke saken. Ja, de fleste blir nok i stor grad immune mot de meste de ser av lidelse, men aktivt drap er noe annet for de fleste.

Personlig tror jeg jeg kunne foretatt eutanasi dersom jeg var lege, da mitt mål som lege ville vært som legeeden sier:

Alltid trøste, som regel lindre, noen ganger helbrede.