View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Mennesker er også dyr. Om du eller jeg hadde dødd hadde det heller ikke på noen måte vært verdens undergang, men betyr det at det er greit å forårsake unødvendig skade og lidelse hos andre mennesker av den grunn? Selvsagt ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde selvfølgelig vært fint å bodd i en perfekt verden. Det jeg savner her er proposjoner. Hvor mange fattige dør av underernæring hver eneste dag? Hvor mange mennesker har blitt krøplinger fordi de ikke har fått polio-vaksine? Hvor uendelig mange løskatter og løshunder finnes det i verden? Hvor mange kattunger druknes/kvestes årlig i Norge fordi man ikke finner hjem til dem? .. og så har vi en tråd her hvor man klager over at ei eneste katte skal settes ut, og mange vil ringe dyrebeskyttelsen, noen foreslå at man aldri skulle prate med typen igjen, en foreslo vold og vi har en fullstendig huskestue med foralsk forargelse. Hva faen? Er hele Norge blitt blaute byboere og PETA-tilhengere?

Jeg er forsåvidt enig at det hadde vært bedre å drukne eller kappe huet av dyret enn å sette det ut dog. Mer skånsomt, og mye ærligere.
Ja, dyr flest bor ute i naturen, men det betyr ikke at en huskatt nødvendigvis er i stand til å overleve året rundt ute i naturen. Sannsynligvis vil den sulte i hjel eller fryse i hjel, noe som helt klart går under mishandling så lenge det er noe som gjøres med forsett fra et menneske. At dyr flest bor ute i naturen er derfor svimlende irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det er relevant i den forstand at det er en helt normalt for dyr å dø. Alle dyr dør faktisk, og som regel av skade, sult eller av å bli spist. Hadde dyr ute i naturen hatt et fungerende helsevesen og normalt dødd av gammel alder, så skulle jeg gått med på at vi hadde hatt et større ansvar for å passe på dem når vi satt dem ut.. men det har de nå ikke.