View Single Post
Sitat av tereseses Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt forstår hvordan en økonomi fungerer. La oss si at jeg en natt kaster murstein gjennom rutene til 20 butikker i Oslo by. Åpenbart vil glassmesteren tjene fett på dette. Har jeg da gjort samfunnet rikere? Nei. I følge din hypotese så er sysselsetting == penger på bok, og samfunnet vil dermed tjene penger på å ansette snømåkere i Kautokeinos villmark. Dette er selvsagt ikke riktig.
Vis hele sitatet...
Det må finnes en balanse. Men ja, hvis du knuser masse ruter, så tjener samfunnet på det på den måten at du da skaper bevegelse i økonomien, kriminalitet i det heletatt. Hvis det skal være slik du skal ha det til, hvordan har Norge råd til å ha ansatt over 50% av arbeidsstyrken i det offentlige? Pengene skal rundt. De går på rundgang, men penger er også en motivasjonsfaktor til å få gjennomført nødvendige ting. F.eks NAV kan ikke akkuratt føre noen inntekt på regnskapet. Inntekten blir da lønnen de gir ut. Men som det er blitt oppstyr om i mediene i det siste, så er det enkelte som f.eks tar med seg trygda si til utlandet, og da er det jo et tap for Norge ettersom pengene forsvinner. De tar med penger som kunne ha gått på rundgang her hjemme.

Tenk også over det høye skatte og avgiftsnivået. Alt ut er ikke kun tap.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 15. juni 2011 kl. 03:37.