View Single Post
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
For meg er det helt naturlig å fordype seg i en spesifik retning. Slik jeg ser det, er det den mest effiktive måten å komme til bunns i noe, og få frem fakta. Du fremstår som at du ikke er ute etter fakta, men så mange forskjellige meninger som mulig. Og når du da har en mening som er inspirert av mange forskjellige folk så kan du ikke vite noe helt sikkert, bare anta. Da er man like langt.



Tro meg, jeg har prøvd å inkludere muligheter som reinkarnasjon og et evig liv i himmelrike. Men basert på alt jeg har tatt til meg i denne opplysningens tid, så har jeg kommet frem til det jeg finner mest realistisk. Det finnes såklart ingen beviser, enda. Så da må jeg (som deg) i mellomtiden finne meg i å bare kunne anta.



Hvis du skal greie å overbevise meg at noe eksistere, trenger du mer enn svevende ord. Kom med beviser, så skal du se at jeg lett kan overtales. Hvis noe eksisterer, går det ann å bevise det.



Kan du forklare hvordan alt kan ha en mening? Prøv å utelukk Gud.



"For hvert liv du lever lærer du mer", ok, så hvorfor har det seg ikke sånn at jeg da er hundre ganger smartere enn Pythagoras? Jeg har jo hatt 2500 år mer tid å sanke lærdom enn han? Mulig jeg har formulert meg dårlig her, men nå er jeg trøtt og gidder ikke bruke mer av min begrensede hjernekapasitet på dette. Ihvertfall ikke i dag.



Jeg liker bedre å se på meg som ett selvstendig individ. De eneste folkene som passer til beskrivelsen din er shizofrene.



Endelig noe jeg er helt enig med deg i.



Javel? Hvem er disse folkene?



Da er det ikke så mye å skryte av, siden det snart er 7 mrd folk av samme kaliber som meg.



Alvorlig talt. Dette er langt over grensen til å være tåplig. Ikke kom her og si at du vet "sannheten". Legg det frem som din tro, og ikke fakta. Kjenner at jeg blir provosert.
Men ut av nyskjerrighet, hvordan har du kommet frem til disse påstandene?

Dette livet er det _eneste_ som er helt sikkert. Jeg skal faen ikke leve dette livet i kjedsomhet fordi jeg _tror_ at jeg skal leve evig og får mange andre muligheter til å kose meg. Da forsikrer jeg meg heller for at jeg har gjort det jeg kan ut av DETTE livet.

Som alltid er det noe jeg har glemt, men det får jeg ta siden. Natta, folkens.
Vis hele sitatet...
Hei Eplekjekk.

Hvis du blir provosert over at jeg ikke halter i mine eksistensielle oppfatninger så er det faktisk et problem som du har. Når de ytre omgivelser får deg til å utløse lave energier er det npoen som du må se på hos deg selv.

Jeg kan ikke late som om jeg tror en ting som jeg vet. Jeg har integritet. Dette er ikke noe som jeg bare "tror" . Jeg vet det. likevel er dette bare en mikroskopisk del av all vite om skapelsen men den dekker et stort område sett fra ett menneskelig perspektiv.

Du trenger ikke åpne hjertet ditt for noe av deg jeg skriver men du som selv ikke vet noen ting bør ikke snakke til meg om retten til å tro/retten til å vite.

Jeg vet det kort fortalt fordi jeg er født med minner. Blandt annet. Jeg ser ikke vitsen med å stresse for å overbevise deg. Du vil etterhvert finne dine svar på din egen måte. da kan du heller se tilbake på denne diskusjonen og telle opp hvor mye vi er blitt enig.

Jeg forhandler ikke med "tro" . Dette er ting jeg bare vet. Det er først nå det siste året jeg opplever at tiden er inne for å være veldig åpen om det. Du kan kalle det for mitt bidrag i bevissthetskiftet. det finnes mange som meg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Innen naturvitenskapen er den holdninga til at alle har rett til å meine det dei vil fullstendig idiotisk. Den er uproduktiv og farlig. Ha meininger, men du bør kunne underbygge dei med matematikk som forklarer kvifor det som skjer, skjer, og aller helst forklare ting på ein meir elegant måte.

Lilje er ikkje i nærheten av det, det er reint new age piss, og det er ikkje verdt tida det tar å trykke det inn. Det har ingen backup, og står strengt tatt på linje med flygande spagettimonster og rosa, usynlige enhjørninger.


Det er ein grov misforståelse av evolusjonsteorien. Den seier ingenting om at ting skal ha ein plass i nokon livets sirkel. Den seier bare at dei best tilpassa individ har større sjans for å forplante seg.

Og forøvrig så er evolusjon bevist. Det er heva over all tvil at evolusjon foregår, og det som er omdiskutert er detaljane og dei ulike mekanismane, t.d. kin selection vs. gruppeseleksjon.

Vist pokker er vi godt tilpassa! Vi er jo omlag einaste arten som finst på alle kontinent, einaste arten som er i stand til å leve på ekvator og i arktis. Fysisk er vi ikkje veldig godt tilpassa, men vi tar igjen med intelligens. Så det du kjem med her er kvalifisert pissprat.

Beg to differ. Occams razor er fin i slike tilfeller, og kva meining er det du vil ha?

Det er kvalifisert pissprat igjen. Kva dimensjoner er det du sikter til? Eg foretrekker strengt tatt å leve i minst fire dimensjoner samtidig, eit liv utan tid eller z-akse blir fort kjedelig.

Du snakker new-agevås ispedd enkelte buzzwords som 'nevropsykologiske evnebatteri' - kanskje du kan utdjupe kva det er?


'Ser det ut som'. Så du drar et tall ut av ræva, og underbygger det med at det ser ut som? Geez. Dønn seriøst så er det du kjem med verdiløst i en diskusjon, og det er ingen ting meir enn misjonering for new age-vås. Det har ingen som helst faktagrunnlag, og det har ingen teori bak kva som skjer. Det står fullstendig isolert fra all vitenskap, og det er sterk indikator på at det er pseudovitenskap og religion.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke være enig i noenting som virker rart for deg. Det er i hvertfall en annen vinkling og jeg har mye vitenskap i ryggen. Så mye vitenskap at hvis du hadde brukt tiden din på det så ville du funnet at mine teorier er mer enn bare teorier.

Det kan se ut som om alt i naturen er forbundet med noe annet som inngår som ett ledd i en sirkel (næringskjede) som ville komme i ubalanse hvis brytes. De artene som hele tiden er best tilpasset i disse omgivelsene er jo også best skikket til å over leve. Tilpasning defineres da i aller høyeste grad av samspillet med organismer rundt seg. Selvfølgelig har du den varianten der en art settes inn i et økosystem hvor den ikke hører hjemme og bryter ned mye liv og mange arter. likevel vil også denne arten over tid gjøre en tilpasning til omgivelsene basert på darwin's teorier. Teorier som er grei i bunn og grinn men som har en del mangler.