View Single Post
Sitat av imba Vis innlegg
Det er nok lurere med en avkriminalisering av en eller annen form når det gjelder tyngre stoffer.
Jeg liker ikke tanken på at jeg som skattebetaler skal betale for all ødeleggelsen og sosialstøtten som de(rusmisbrukerne) får, når de i bunn og grunn helt sikkert ikke har trengt det om de ikke hadde blitt avhengig.
MEN, på en annen side igjen, så må avkriminalisering skje mtp. andre faktorer, og at det selvfølgelig vil alltid fins folk som er misbrukere som ikke skader andre enn seg selv, som etter min mening fortjener god hjelp.

Åpent salg av tyngre stoffer tror jeg ikke vil hjelpe på å minske problemene, ettersom at det ikke fins noen praktiske bevis på at det vil skje, eneste som har blitt legalisert av populære narkotiske stoffer er cannabis(og helt sikkert andre mindre kjente rusmidler også som ikke kan defineres som tyngre stoffer).


Er heller ikke uten grunn at amfetamin, heroin, kokain og den slags blir kategorisert som tyngre stoffer, oppimot at cannabis og milde pyskedelika blir kategorisert som milde stoffer.


Åpent salg av noe som utgir en så stor risiko til å skade seg selv og andre pårørende og eventuelle andre borgere er helt høl i hodet etter min mening.(Altså, tyngre stoffer)
Vis hele sitatet...

Men hør på hva vi prøver å si her da.. Det er NÅ det er åpent salg av tyngre stoffer. En legalisering betyr på ingen måte fritt salg av alt som er.
Det betyr derimot mer kontroll over disse stoffene, et ballespark til de kriminelle gjenene som har kontrollen nå, og en langt, langt lavere terskel for venner og familie til å få en misbruker på rett kjøl igjen ved å søke hjelp.

Forøvrig så betaler du jo for dette samfunsproblemet allerede, i form av politi, barnehjem etc. Det er snakk om å bruke pengene på mer forebyggende midler, istedet for slik det er nå.