View Single Post
Sitat av bendiks Vis innlegg
Først og fremst er det viktig å skjønne at dette er en ekstremt vanskelig debatt, og hovedproblemet er at man ser på narkomane som kriminelle. Tunge narkomane er syke mennesker som trenger hjelp.

Jeg ser flere nevner at det ville være økonomisk bra for staten å legalisere ulovlige rusmidler hvis vi får et monopol på det. Men da vil jeg gjerne spørre: Hvilket signal er det staten da sender ut? Ved en legalisering signaliserer vi at det er helt greit å drive med rusmidler. Norge og nordmenn blir plutselig erkeliberalister som tillater og godtar at det fins narkomane. Dette blir for enkelt! Narkomane trenger hjelp, og en legalisering vil kanskje være til hjelp for de på plata med knekk, det er det ingen tvil om, men hva med resten av befolkningen? Jeg vil ikke at mine barn skal vokse opp i Norge med enkel tilgang til rusmidler som er ulovlige i dag. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om at litt tjall kan selges her og der, men tyngre stoffer. Det er som sagt en vanskelig situasjon vi, og alle andre land står fremfor, men vil legalisering bidra til det positive? Og at det er økonomisk å legalisere? Når begynte vi å tjene penger på andres ubehag? Greit nok, vi skatter på alkohol og tobakk, men ikke for å tjene penger, men for å kutte ned bruken på ellers farlige rusmidler. Å profittere på en skitten industri er ikke veien å gå.

Men som sagt har vi et stort problem, og måten vi jobber på problemet burde kanskje endres. Vi burde, i stedet for å tjene penger på dette, vie mer penger til det! Vi burde sette opp flere klinikker rundt og kring, og kanskje til og med åpne for flere private klinikker. Og definitivt flere sprøyrerom. Og bare for å påpeke det er det ytterst sjeldent at tunge narkomane blir straffet, nettopp fordi vi ønsker at straffepolitikken i Norge skal ha en preventiv og rehabiliterende effekt. Dette er selvfølgelig en god tanke, og helt riktig!

Nei, å legalisere ulovlige rusmidler er ikke veien å gå. Cannabis-debatten er selvfølgelig en helt annen debatt, siden det fortsatt strides om det i det hele tatt er et farlig rusmiddel. Å lovliggjøre tyngre stoffer vil være en stor tabbe, det er jeg helt sikker på! Større tilgang fører til økt bruk.
Vis hele sitatet...
http://www.minervanett.no/2011/06/06...igfornekterne/