View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du er ikke god i matte, ei heller i diktanalyse og norsk, og liker ikke teoritiske fag. Du vil inn på NTNU (siv.ing. iallefall) som er blant de mest teoritunge og matematisk tyngste vi har i Norge? .. samtidig som du skitprater høyskolene som gir mye mer næringsretta og praktiske opplæringer? Heh.

Uansett, så er jeg faktisk helt enig med deg. Fagbrev burde automatisk kvalifisert deg til studier innen samme fagfelt, uten noe som helst behov for å skaffe generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse burde kun være nødvendig hvis du skal starte på noe du ikke har kompetanse i fra før.
Vis hele sitatet...
Du kan søke deg inn på studier på universiteter og høgskoler via TRES ordning om du bare har fagbrev. Om du mener at du skal kunne komme direkte inn så er det en umulighet pga mangel på matte og fysikk kunnskaper som regjerer i alle fag innen f.eks ingeniørutdanning. Når folk sliter med fagbrev og TRES i ingeniørutdanningen sin så er det i hvert fall ikke noe poeng og slippe de rett inn. Vet ikke helt hva du mente, ville bare komme med mine erfaringer og synspunkter på saken.

EDIT: men ja, du trenger vel kanskje studiekompetanse likevel, ser poenget ditt når jeg fikk tenkt meg litt om. Ikke mange av de generelle fagene på påbygg som er relevant for mange typer utdanning.

Et sted det er altfor mye utdanning er på sykehusene, det florerer med sykepleiere, helt unødvendig og gi folk utdanning på universitetsnivå for å feie gulvet, re opp senger og servere brødskiver. Kunne brukt mye mer faglært kompetanse på sykehusene og la sykepleirene gjør det de er utdannet til og kutte ned på antallet.. Ville spart mye penger på det viset.
Sist endret av hyd; 1. juni 2011 kl. 13:49.