View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så dersom jeg stjeler en brus, er det da en teoretisk mulighet for at jeg kan få 6mnd fengsel i tillegg til bot, kun for denne ugjerningen?
Jeg vil nå tro at selv om man kanskje i særdeles grove tilfeller av nasking, eventuelt om flere tilfeller blir slått sammen, vil man kanskje kunne få en slik straff, men jeg tviler på at det er noe som skjer ofte.

Så vil det ikke fortsatt være nødvendig for vekteren å vurdere situasjonen, og ikke helt uten videre kunne holde igjen noen for nasking?

Eller er det noe mer som ligger til grunn, for jeg synes grunnlaget for å holde igjen noen for nasking var noe tynt eller uklart, da jeg ser for meg at straffen for å stjele en brus vil være minimal. Så lenge man er tidligere ustraffet, eller på ingen måte har vært i kontakt med politiet i forbindelse med noe kriminelt.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen trille, det er den teoretiske maksimumsstraffen (ikke den du vil få i praksis) som avgjør om det er hjemmel for pågripelse. Ellers måtte vektere vært jurister og meget godt utdannet innen rettspraksis og det blir for dumt å kreve noe slikt.