View Single Post
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg

Jeg vil bare skyte inn at det gir mer mening å se det fra genenes ståsted, hvor det er genene, og ikke organismene, som er "egoistiske". Det forklarer da også altruisme ovenfor familie, blant sterile arbeidere hos insekter osv, jamfør mekanismer som f.eks. slektskapsseleksjon. Richard Dawkins' bøker The Selfish Gene og The Extended Phenotype belyser dette veldig godt. Ellers er jeg helt enig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte faktisk å nevne den boken, men for min del snakket jeg mer fra samfunnsutviklingsstandpunkt, så det var ganske bevisst fra min side at jeg ikke nevnte den siden av saken

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Nei det gjør jeg aldeles ikke. Jeg spør om det er det eller ikke, for jeg ser ikke helt vitsen i å diskutere noe annet enn været og middagen om vår eksistens er uten mening, jeg kan lett leve med at vi er meningsløse, men jeg vil vite det sikkert. Derfor jeg diskuterer i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Greit. Da ville jeg formulert spørsmålet på en annen måte. Jeg ville heller ha spurt "Finnes det noe mening med ....?". I så tilfelle ville jeg svart: Jeg er av den oppfatning at "meningen med livet" er en menneskelig konstruksjon, og at meningen med livet er hva vi gjør det til selv sett i det lyset.

Jeg personlig tror det er kvaliteten og ikke lengre kvantiteten av mennesket som gjelder, til hvilket mål, om det i det hele tatt er et mål er jeg usikker på og igjen grunnen til at jeg bruker tiden min her. Vi er et ledd.. Se sitatet mitt=)
Vis hele sitatet...
Fair enough.
Takk, skal sjekke de ut.
Vis hele sitatet...
Spesielt debatten mellom dem er veldig interessant.

Hordeinstinktet er der for selvbevarelse, flere ord samme mening.
Vis hele sitatet...
Jeg vurderte den tolkningen, men så la du til at flertallet går foran individet, og det står jo litt i motsetning til det du sier der. Nuvel, jeg har sagt hva jeg mener, så jeg skal la det ligge.

Nemlig..Og hvor henter man denne rettferdigheten fra?
Vis hele sitatet...
Situasjonsbetont. Er det greit å ta ett uskyldig liv for å redde tusen? Er det greit å drepe noen som prøver å drepe deg?

Ekstreme situasjoner krever ekstreme reaksjoner. Selvbevarelse er et instinkt, og for å sitere Sam Harris; "Hvordan unngår man mest mulig menneskelig lidelse?" tar jeg meg like gjerne av det andre scenarioet.

Å bevisst ta et menneskeliv, uten å være i direkte fare selv eller for å unngå unødvendig menneskelig lidelse er galt. Mine meninger om saken.