View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Er en smule uenig i dette. Monoteisme uten panteistiske aspekter virker usannsynlig for meg, fordi en allmektig Gud må ha en konstant kontakt og oversikt over alt. En allmektig, evig og fullkommen Gud må også inneholde alle egenskaper, og vil derfor være en del av alt. Om man først skal ha et monoteistisk gudebilde synes jeg nesten at det panteistiske må følge.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at panteisme trenger å følge et monoteistisk gudebilde, og vil nesten si de er gjensidig ekskluderende. Panteisme er troen på at universet og Gud er ekvivalente. Panteisme avviser både teisme (i sin skarpe definisjon), deisme og en antropomorfisk Gud – alle tre viktige aspekter ved for eksempel de abrahamittiske gudsforestillingene.

Jeg regner med at du sikter til forestillingen om Gud som allstedsnærværende, men dette står så vidt jeg vet ikke i Bibelen, og vil uansett ikke i seg selv kvalifisere til panteisme, selv om det kan være likhetstrekk der.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt hvordan resonnementet ditt relaterer til mitt utsagn om at jeg finner begge like absurde, så kanskje jeg misforstår deg?