View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Svært få vil begrense sin monoteistiske eller polyteistiske forestilling om en gudsfigur til en "mann i himmelen", og få vil nok kalle det en mann i det hele tatt, men det inngår i definisjonen at dette er en ånd eller et vesen med en levende bevissthet som enten har skapt universet og trukket seg tilbake (deisme) eller som jevnlig påvirker vår verden som en personlig gud (teisme). Og det er denne kjernen av definisjonen – selve essensen av hva en gud er – jeg og mange andre kritiserer og argumenterer i mot.
Vis hele sitatet...
Hva er essensen av gud for deg? En illusjon skapt av sinnet for å beskytte oss fra "jammer-dalen" der ute? Jeg troller ikke nei, jeg lurer=)

Sitat av Provo Vis innlegg
Enkelt og greit: jeg forholder meg til virkeligheten som den objektive verden vi har subjektive oppfatninger av, og subjektive oppfatninger som antagelser og beslutninger vi har gjort med bakgrunn i tilegnet informasjon. Jeg ser ikke noe behov for å innføre konsepter som noumena, og jeg anser mye av spekulasjonene rundt temaet for å forutsette et skille mellom sinnet og den "verdslige verden", og mener dette er et uriktig utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Hmm, betyr det den objektive meningen av flertallet pr. dags dato? Uriktig utgangspunkt for hva?