View Single Post
Discotroopin'
RadioSlave's Avatar
459
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tenkte nøyaktig det samme da jeg hørte om DLD... "bare et lovforslag... håper det ikke skjer..."
Det er alt vi gjør i dag, håper.

Si meg, hvordan kan du håpe på at ikke dette lovforslaget blir innført når DLD allerede har blitt innført tross motstand fra folket?

Dersom vi skal få flere engasjert rundt dette må vi slutte å håpe, og begynne å handle.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man handle når publikum ikke har noen reel makt? Når de utvalgte politikerne er så inkompetente de ikke innser at det de innfører fører til en sensur og restriksjon av internett slik vi aldri har sett før?
Demokratiet slik vi kjenner slutter å eksistere når et knippe utvalg senile politikere presser fram lovforslag som effektiv motvirker det befolkningen mener. DLD ble innført med et knapt flertall, og burde blitt objekt for en ny stemmerunde, om ikke en offentlig en. Det hjelper heller lite at de fleste politkere har en sosial bakgrunn(utdannelse) som ikke ser de sosiale ringvirkningene som inntreffer når disse lovforslagene kommer igjennom.

Regjeringen mangler også mennesker med kompetanse og baller nok til å fullt fronte den negative utviklingen vi ser. Jeg skjønner ikke hvor de politiske rådgiverne befinner seg..

Sosiologisk sett ser jeg for meg at internett, som i praksis har eksistert i 11-12 år for almennheten slutter å eksistere slik vi kjenner det innen de neste ti årene. Åndverksloven, som Norge tross alt priser over alt på jord, vil bli gjeldende som sensurbasis.

Spørsmålet er derimot hvorvidt dette er positiv utvikling. Utvilsomt vil lobbyistene for mediebransjen tjene på dette, men hvor mye er egentlig arbeidet deres verdt i disse dager? Det finnes så mye informasjon og spredte filer at i praksis er en musikkfil like mye verdt som det det kostet å kopiere den. Null.
Som moridin påpekte finnes det allerede fullgode alternativer å unngå de primitive sperrene som politikerne prøver å tvinge på oss. Men det vil også skje en radikal endring i hvordan vi kommer til å spre informasjonen oss imellom. Jeg kan leeche i det uendelige fra naboens eller forretningens nettverk for deretter spre dette videre over minnebaserte enheter eller applikasjoner som Dropbox helt uten risiko..
Fildeling vil bevege seg til mørkere tider, det er jeg ikke tvil om.