View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Et argument like klassisk som det er galt. Det eneste man trenger å forstå, og gjerne det som er hovedpoenget i kritikken, er at slike mennesker begår målrettet suspensjon av kritisk tenkning. Man trenger ikke å adoptere deres irrasjonalitet for å forstå at den ikke er et godt grunnlag for å forstå verden rundt seg.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Gud#Er_definisjon_mulig.3F
Kritikere mener at gud, særlig den jødiske, kristne og muslimske guddomen, ikke lar seg definere fordi denne «Gud» står over menneskets begrepsverden, er tankesprengende, uforståelig og ubeskrivelig. Gud overskrider og opphever alle bestemte forestillinger, og et forsøk på å definere en gud, er derfor det samme som å redusere guden. Siden det er umulig å si hva Gud er, må Gud derfor defineres negativt ut fra hva gud ikke er.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår deg skjærer du alle som bruker ordet Gud over en kam - det snakkes automatisk om et "overnaturlig vesen" - og med "overnaturlig vesen" tenker man noe lignende en supermann/julenisse.

Den siste paragrafen din oppsummerer vel ganske greit vår fundamentalt forskjellige forståelse av mennesker som bruker ordet Gud.

Det finnes mange mennesker som ved hjelp av analyse, meditasjon og kritisk tankegang på en selv og ens natur kommer til åndelig erkjennelse der man synes at ordet Gud kan være passende å bruke.



Jeg har personlig reist masse i Asia og midtøsten og snakket med en haug av mennesker av forskjellige religioner om ordet Gud. Min opplevelse av Gudsbegrepet blant oppegående åndelige mennesker er langt ifra så enkelt som du forespeiler.

Islam er kanskje den religionen som er klarest på at Gud ikke har noen form, ikke kan sammenlignes med noe menneskelig i det hele tatt - og gir 99 navn for Gud - der f.eks sannhet, tilgivelse, visdom osv er legitime navn på Gud. (Fiat er ikke nevnt )




Jeg forstår at mennesker som grovt forenklet samler alle gudesyn under en og samme kam (e.g ateister) - kan tenke at 3/4 deler av jordens befolkning er komplette idioter. Jeg synes dog denne grove forenklingen/selvvalgte misforståelsen av en haug med mennesker er ganske arrogant og sneversynt. Man risikerer å havne i samme sneversynte felle som man anklager mennesker med et gudsbegrep for å ha.

MAn kan også gå glipp av inspirerende livsvisdom fra oppegående mennesker (da man lukker øre, øyne og forståelse hver gang ordet Gud blir brukt).