View Single Post
Jeg er helt overbevist at både placebo og nocebo effekten eksisterer, MEN jeg tror ikke på at de er så sterke at de kan skille mellom liv og død.

Sånn jeg ser det så er placebo en viktig del av behandlingsopplegget uansett hva man lider av. Uten en positiv innstilling blir det vanskelig å dra full nytte av behandlingen man får. Tenker man negativt og er skeptisk så tror jeg kroppen på en måte vil "motsette" seg virkningen av medisinene mye lettere enn om man tror på gode resultater. Men at kreftsvulster forsvinner bare pga ren tankekraft høres helt urimelig og usannsynlig ut. Hvorfor eksisterer da kreft i det hele tatt? Ingen har lyst til å bli syke, snarere tvert imot, de aller, aller fleste av oss tenker at "det skjer aldri meg".

En annen ting er jo de tusenvis av hypokondere der ute, som tror helt og holdent at de feiler alt mulig rart. Har lest i Natur og Vitenskap at det er relativt skjelden at hypokondere faktisk utvikler den eller de sykdommene de innbiller seg at de har, selv om de selv er 100% overbevist om at de har den lidelsen.

Og den historien om mannen med kreftsvulsten har absolutt ingen vitenskapelig verdi. Ett enkelt tilfelle er på ingen måte noe man kan dra noen som helst slutninger av. Vitenskapen krever en stor og omfattende forskningmasse på mange tusen individer for i det hele tatt å kunne kalle det en "teori". Ja, jeg vet selvsagt at dette bare var ett eksempel og at det sikkert finnes flere eksempler der ute, men det er uansett altfor tidlig å begynne å snakke om disse "forskningsresultatene" som fakta. Inntil videre vil jeg mene disse resultatene går under kategorien "interessant", ikke noe mer.

Jeg så forresten det samme Schrødingers Katt programmet og anbefaler de som synes det er interessant å gå inn på NRK Nett-TV og kikke på noen av de andre episodene også, de har flere program med noen av de samme temaene. Synes det er interessant å se at verden, og ikke minst legevitenskapen, går videre og vi oppdager stadig nye ting.