View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Fy faen,usa har billige biler viss dette stemmer.Og vi har noe inni helvetes dyre biler,bilpolitikken her til lands er jo ikke riktig.Jeg skjønner meg ikke på dere som mener det er ok priser på bil her i Norge.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld har ikkje vi en bilflåte der en liter på mila blir sett på som relativt lavt forbruk. Vi har ikkje ekstreme mengder folk som skriker om at fire kroner literen er dyr bensin. Den norske avgiftsmodellen har enkelte fordeler, og en av fordelane er at vi nok i snitt har lavare drivstoffbruk enn amerikanarane, og lavere biltetthet i byane. Og det er ikkje bare spørsmål om global oppvarming, det er spørsmål om praktisk brukbarhet.

Eg har ikkje sett mange byer så tapetsert med motorveier som NY. Like fullt tok 17 miles en time - fra Manhattan til JFK i rushtida. Da er det ikkje snakk om at problemet er global oppvarming. Problemet er all den jævla plassen som går vekk til biler, og all den lokale forurensinga som følger med.

Så høge bilpriser er strengt tatt eit gode, fordi det fører til redusert bilbruk, og innovasjon for å framskaffe avgiftsvennlige biler. Kanskje er staten for dårlig på å gi gode incentiver til fabrikantane, i form av aktuell avgiftsprofil (voum og effektavgift er vel døme på ting som dei siste tjue åra har blitt mindre viktig for profilering).

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Billigere å ta lappen i USA og. Tror faktisk Norge ligger høyt på listen over et av de landene det er dyrest med bil.
Vis hele sitatet...
I kroner og øre ja. Om du ser på antall timer du må jobbe tipper eg bildet blir meir nyansert, sjølv om vi nok er relatvit dyrt da også, på innkjøp av bil.