View Single Post
Sitat av Drachir Vis innlegg
For å ta den første.

Selv om jeg hver natt drømmer de mest utrolige ting, og tro meg, jeg drømmer mye rart, betyr ikke det at det eksisterer en parallell verden hvor jeg lever som jeg utelukkende kan kontakte ved å sove. Det betyr bare at hjernen dikter opp masse bs hver gang jeg sover, og vi vet ikke helt hvorfor den gjør det.

Noe av det samme blir saken med å bruke nær-døden opplevelser, eller eksempler på hva folk har opplevd ved feks. hjertestans, som eksempler på et liv etter døden. Du holder på å dø, hjernen får panikk, og kanskje noen av de siste strofene den synger blir noe sinnsykt nonsens. Hvorfor historiene ligner? Vel, når du tenker på hvordan det dør tusenvis av mennesker hver dag, er det sannsynlig at en del av dem vil oppleve lignende ting. Dessuten er vel hjernen vår skrudd sammen på samme grunnleggende måte, så om den synger på sise vers blir vel grunntonene ofte det samme.

Den andre.
Selv om man kan trippe på ayacusha beviser ikke det noenting annet enn at dopet har lignende effekt på ulike mennesker.
Vis hele sitatet...
Som jeg veldig tydelig sa; ingen av bøkene gir noen som helst bevis for noen Gud (eller spøkelser eller aliens, for å ha mitt på det tørre), men de er begge "interessante bøker om man er interessert i religiøse aspekter ved den underbevisste/ubevisste hjernen".