View Single Post
Sitat av noy Vis innlegg
2. Du beskriver ideelt sett premissene som entydig skal overholdes for at et endelig bevis i vitenskapelig forstand skal aksepteres. Dette er teoretisk riktig, i praksis har det over 30 år vist seg å ikke være så enkelt.
Vis hele sitatet...
Dette er bare en syltynn unnskyldning for at du/dere ikke har klart å vise at ett eneste av alle disse fenomenene i det hele tatt eksisterer på disse 30 årene. Beklager, men det er ikke slik at vitenskapelige prinsipper er noe som kun kan følges for å finne enkelte sannheter, mens det undergraver andre. Vitenskap er enkelt og greit en ekstremt god metode for å finne ut hva som er virkelig og ikke. Paranormale fenomener er ikke essensielt annerledes enn andre fenomener, i den forstand at alle disse fenomenene er like enkle å bevise hvis de skulle eksistere. Du klarer å lese andres tanker? Fint, vis meg under kontrollerte omgivelser. Du klarer å flytte på ting med rå tankekraft? Fint, vis meg under kontrollerte omgivelser. Du har et hus hvor skapdører åpner seg, lys tennes, elektriske artikler skrus på og veggene hvisker? Fint, vis meg under kontrollerte omgivelser. Du trenger ikke å bevise hva det er, bare at det skjer. Når du har hatt 30 år (egentlig hundrevis) på å vise så mye som ett eneste tilfelle av slike hendelser, og du ikke har klart det – ja da er det riv ruskende irrasjonelt å tro at det stemmer.

Sitat av noy
3. Beklager, my bad. Jeg likestilte fenomenet i henhold til the Fermi Paradox, jeg burde ha kanskje ha inkludert det i en eller annen setning enn å ta det for gitt at andre tenkte på samme emnet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det du sa er beslektet med Fermi-paradokset, men det spiller fint liten rolle. Argumentasjonen din holder fortsatt ikke mål, fordi Fermi-paradokset forutsetter teknologiske sivilisasjoner i rimelig umiddelbar nærhet som benytter elektromagnetisme til kommunikasjon (og/eller har mulighet, og er villige, til å reise hit), og det er ingen som har noen formening om hvor vanlig dette er i universet. Du likestilte å tro på spøkelser med å tro at jorda ikke er det eneste stedet i universet med liv, og jeg har allerede forklart hvorfor det ikke holder vann.

Sitat av noy
4. Tja, når det kommer til din påstand om at vi har ubegrenset tilgang til å teste paranormal aktivitet kontra mikrobiologisk liv i universet får vi være enige om at vi er uenige.
Vis hele sitatet...
Den er for billig. Det er ingen som stopper deg fra å ta kontakt med JREF, eller en forskningsinstitusjon, for å prøve å bevise dine paranormale påstander. Kostnaden ved det må du selvsagt ta selv. Vi kan ikke skattefinansiere tester av enhver som påstår de har paranormale evner etter utallige feilede forsøk.

Sitat av noy
Jeg for min del tar utgangspunkt i at skal parapsykologien noensinne "bevise" slike fenomen uten at det kan bortforklares, må vi sette premisser ut fra det utgangspunktet hvor fenomenet starter - ergo døde mennesker. Hansen, Jensen eller Jonathan spiller ingen trille - vi har et hav av gjenferd vi kan ta for oss, like lite vil parapsykologien og andre som forsker på paranormal aktivitet klare å bevise noe som helst hvis utgangspunktet er uklart fra starten av.
Vis hele sitatet...
Nei, alt du trenger å gjøre er å vise, for eksempel, at brødristeren skrur seg på av seg selv under kontrollerte omgivelser, og du trenger ikke å anta noe som helst om hva eller hvem som forårsaker dette. Det holder at en ingeniør eller vitenskapsmann sjekker brødristeren på forhånd, og at hendelsen filmes av en eller flere nøytrale tredjeparter med tilstrekkelig vitenskapelig bakgrunn. Det har ingen klart. Så fort man forhindrer muligheter for juks og feiltolkede naturlige hendelsesforløp, så opphører fenomenene.

Sitat av noy
Å argumentere med Randis dusør er et typisk eksempel på å føre debatten mot et blindspor fordi oddsen for at motdebattanten skal kunne gi et konstruktivt tilbakesvar på argumentet - som i grunn hvis en studerer parapsykologiens historie og forskning rundt paranormal aktivitet - finner like lite tilfredsstillende som indisier (evidence) kontra bevis (proof) som nevnt under enten ref.: bevis for psi eller parapsykologi og døden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke å føre debatten mot et blindspor. Det er en effektiv måte å få en slutt på alskens tynne unnskyldninger og hårete argumenter fra paranormalitetens hvite riddere, nettopp fordi det er et sabla godt argument. Hvis mennesker har paranormale evner, eller til stadighet bevitner paranormale hendelser, hvorfor klarer de ikke da å bevise det til klare og villige vitenskapsmenn, når det i prinsippet er så ekstremt enkelt hvis fenomenet er virkelig, og de tillegg kan få en million dollar for jobben? At du ikke har noe effektivt motargument skyldes at argumentet er ekstremt godt, og du kommer dessverre ikke vekk fra det samme hvor mye du snakker om tryllekunstnere og pokersjargong. Faktisk er jeg fristet til å snu på flisa, for å i det hele tatt trekke det frem er et godt eksempel på et grunnleggende prinsipp i tryllingens verden – misdirection.