View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det ble også brukt levende hund i forsøkene, og dette viste akkurat den samme tendensen; og det er at norsk kvit sau, og de andre store sauene, reagerer vesentlig tregere, svakere og mindre hensiktsmessig enn de lettere og "villere" sauerasene.
Vis hele sitatet...
Det sier seg jo selv at villsau er mer sky enn dalasau - eller norsk kvit sau. Men det er flere negative sider ved oppavling av villsau. For det første er slaktekjøttet dårligere, som vil si at bøndene vil få enda dårligere økonomi. Som du selv sier er den mer sky - altså vil det bli mer arbeid å gjete villsau, noe norsk saueindustri baserer seg på. Den har også som vane å gå over større områder enn norsk kvit sau, men til gjengjeld har den større flokkinnstinkt.

Å selge slikt kjøtt til Nortura ville ikke være lønnsomt. En mulighet er kanskje om sauebonden selv solgte kjøttet gjennom gårdsturisme på egen gård.

Jeg er imponert over kunnskapen din Provo, det vil jeg bare ha sagt. Men du glemmer at mesteparten av sauen i Sverige går på innmarksbeite - ikke inne i rovdyrsikre gjerder. Rovdyrsikre gjerder har vært prøvd mye her til lands også, men det er mye arbeid. Det har også vært mange negative erfaringer, men det er basert mye på inkompetanse tror jeg. For eksempel i Lierne i Nord-Trøndelag lagde de et "rovdyrsikkert" gjerde ned mot sjøen, der bjørnen elegant svømte inn. Det har også skjedd flere ganger at man har oversett rovdyr inne på området og stengt de inne. Det er fort gjort da det er enorme områder som gjerdes inn!

Sitat av Provo Vis innlegg
I Norge får bøndene rovdyrerstatning for tapte dyr uten en gang at de behøver å bevise at de er tatt av rovdyr.
Vis hele sitatet...
Dette er helt feil! Det du sier om erstatning blir subjektivt fordi du gir blanke i dokumentasjon og normal tapsprosent. Bønder må finne kadaver for i det hele tatt å få erstatning, noe som er veldig vanskelig - særlig når det gjelder jerv som hamstrer for vinteren og graver ned sau under stein og i bekker.

Ingen tjener på at sauene blir drept. Å si at bønder nærmest går å håper på at saueflokken blir drept om sommeren vitner om dårlig innsikt.