View Single Post
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Fy faen så provosert jeg blir av å se slike innlegg. At du ikke har mer respekt for verdens viktigste yrke gjør meg illsint og kvalm. Bøndene produserer maten din, og hva får de i gjengjeld? Jo, de jobber ca. to årsverk i året for halvparten av gjennomsnittslønna, og i tillegg skal sånne folk som deg (som jeg antar aldri har vært på en gård) kjefte på de fordi "de ikke gjør jobben sin" og kalle de rednecks.
Du, unge mann, hadde hatt veldig, veldig godt av å jobbe på gård et år. Det handler ikke bare om å kjøre traktor, skrape drit og slacke hele dagen.

Vet du kanskje hvor stort et sauebeite er? Det ville aldri ha lønt seg å gjerde inn en kvadratkilometer med beite, og et meter høyt ståltrådgjerde holder uansett ikke rovdyra unna sauen på andre sida. Ved at husdyra beiter opprettholdes kulturlandskapet (hindrer gjengroing), bonden trenger ikke å ha gras tilgjengelig året rundt og i tillegg trives dyra bedre utendørs. Det kalles dyrevelferd.

Ulv og bjørn er ikke det største problemet; rovdyra som dreper mest er gaupe og jerv. Så vær så snill, ikke tro at rovdyrdebatten handler om å utrydde bjørne-/ulvestammen i Norge.


"Deres levebrød"? Det er DITT LEVEBRØD! Maten kommer ikke fra frysedisken på Kiwi!
Vis hele sitatet...
De må jo regne med at sånt skjer når dem beiter fritt.
Kan ikke forandre naturen fordi verdens mest natulige ting skjer.

Ikke at det har noe med saken å gjøre men jeg har bodd på gård og i tilegg jobbet som slakter.
Jeg er heller ikke ung, hvert fall på papiret. I hode derimot er jeg vel ganske ung ja.
Sist endret av Naturgrønn; 8. april 2011 kl. 02:30.