View Single Post
Jeg tror det er mange som blir missforstått i denne debatten. Ingen med hjernen i behold forsvarer voldtekter på noen som helst måte. Voldtekter er forkastelig, og det kan være en traumatisk opplevelse som ødelegger store deler av livene til de pårørte.

Jeg tror ikke på noen måte at de fleste her inne mener at det er kvinnen sin feil, eller at ansvaret ligger på henne i den forstand. Ståa i dag er at voldtekter forekommer, politiet har begrensede ressurser, og gjerningsmenn slipper fri på grunn av bevisets stilling. Dette er selvsagt noe dritt, og vi kan ikke håpe på noe annet enn at de brenner i helvete; men det betyr ikke at vi bør forkaste forslag om andre prevantive virkemidler kan og bør vurderes tatt i bruk. I et perfekt samfunn vil det ikke være nødvendig, og jeg tror ikke noen mener at jenter fortjener voldtekt om de går i feil klær, er på feil sted til feil tid; og ikke kan selvforsvar.

Det handler om å ta vare på og beskytte seg selv i størst mulig grad slik at slike ting ikke forekommer (og det forekommer alt for ofte). Igjen, det er aldri kvinnen sin feil, men hvis du som enkeltmenneske ønsker å minimere dine odds, så kan det være lurt å ta noen forholdsregler - som ved alt annet her i livet