View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Den typen ytringer som kommer frem i denne tråden, på tross av hvor uskyldig de isolert sett virker, er likefullt et ledd i å urettmessig gi voldtektsofre skylden for voldtektene de utsettes for. Vi har hatt nok av at de voldtatte mistenkeliggjøres og dømmes hardere for hvordan de har opptrådt enn voldtekstmennene dømmes for sine handlinger. Jeg mener helt klart at det ikke holder mål og det er heldigvis mange som er enige med meg. For bare noen dager siden marsjerte over 2000 mennesker i protest mot akkurat den typen arkaisk tankegods. Jeg synes SlutWalk Toronto var et flott tiltak og jeg skulle likt å se likende engasjement her i landet.

Slik jeg ser det taler mange her til fordel for at kvinner skal leve et liv i frykt, eller ta på seg en del av ansvaret for voldtekt. Å påstå at man ikke mener kvinner har skyld i voldtekt samtidig som man bruker nedsettende betegnelser for dem som "horer" er åpenbart ikke gjennomtenkt. Det funker heller ikke å sammenligne det å gå på gata i Norge med reiser i krigsherjede land, eller det å bli voldtatt med å bli ranet for våre eiendeler. Det er like lite aktuelt å til stadighet låse lommebøkene våre inn i safer som det er for kvinner å skulle gå med kyskhetsbelte av stål fra middelalderen - for en begredelig eksistens!

Problemet med denne diskusjonen er: Det er ikke måte på hvordan dere ønsker å innskrenke andres liv. Man kan gjøre mye for å beskytte seg for voldtekt, men slik dere prater er jeg overbevist om at man aldri kan gjøre nok.