View Single Post
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Av en viss bok? Bibelen er ikke masse vrølv som har blitt satt sammen av tilfeldige notater. Bibelen er ikke bare en god bok, men Guds ord. (...) Alt har en logikk i seg. Diverse tekster i bibelen er ikke tilfeldigvis satt inn.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om du i det hele tatt er klar over hvordan du selv argumenterer. "Det som står i Bibelen er sant fordi det står i Bibelen" – en rimelig åpenbar tautologi. Det er heller ikke slik at alt som står i Bibelen er logisk. Bibelen er proppfull av selvmotsigelser, og det vet du nok godt selv også – du bare velger å unngå å utfordre deg selv ved å la være å tenke på de. Jeg tipper du får et mer nyansert syn på det når du blir eldre.

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Si du går i syvende klasse og har akkurat hatt naturfag. Du hadde problemer med å forstå prinsippet bak et eller annet enkelt aspekt ved naturen, og det endte med at læreren din forklarte det ved at “slik var det bare”. Naturligvis vil det eksistere større mengder bevis bak dette, ellers ville det aldri bli presentert i en naturfaglig lærebok. Men når læreren feiler i å uttrykke bevisene på en måte slik at et “barn” kan forstå dette (fordi det kanskje krever videre kunnskap for å forstå bevisene) så vil vel du se på dette som irrasjonelt?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke. Å stole på at det som står i pensum er korrekt, selv om man ikke forstår det, og selv om ikke læreren klarer å forklare det på en måte så man forstår det, vil jeg ikke si er irrasjonelt. Tvert i mot vil jeg si at det motsatte er irrasjonelt, med mindre det er en nøye overveid avgjørelse basert i faktiske forhold, og er ofte opphavet til farlige og hoderystende irrasjonelle standpunkter som benektelse av evolusjon – noe vi til og med har sett eksempler på i denne tråden. Man har god grunn til å anta at det som står i skolepensum – i hvert fall her til lands – er velbegrunnet i solide bevis.

Sitat av Johnny B
Kan jeg forøvrig spørre deg hvilke sider du ser tilsvarer hos disse gruppene du nevner, og et religiøst samfunn? For å si at du bare trenger en gruppe å jevnlig besøke blir litt tynt.
Vis hele sitatet...
Du plukker jo ut helt konkrete spesialtilfeller her, men hvis vi snakker om folk som er syke, så finnes det mange støtte- og samlingsgrupper for dette. Poenget mitt er at den sosiale delen i religion kan gjenskapes i andre grupper – det er ikke sikkert man finner én gruppe som erstatter alt, men finner alltids igjen elementene man setter pris på i andre grupper.

Sitat av Johnny B
Jeg har heller aldri siktet til deg alene om det å ta fra noen troen, ei vet jeg hvordan en skal kunne gjøre dette. Dog ville jeg tro du kan finne flere friske forslag tidligere i tråden. Og du skal få kritisere troen deres så mye du vil, men hvorvidt du føler de faller sammen før eller senere er da ingen argument for å midlertidig gjøre et opprør, eller for å sette det på spissen (basert på udraget vist i avsnittet ovenfor); ta troen fra en alvorlig syk pasient fordi du selv mener hun før eller siden møter depresjonen uansett.
Om det er èn eller èn million som klamrer seg til religionen i slike situasjoner er egentlig veldig lite relevant, og gjør ikke handlingene dine noe bedre av den grunn (om du skulle velge å "fjerne" troen)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har jo presisert at jeg ikke er for å ta fra noen troen, og som sagt ville jeg uansett ikke hatt noen anelse om hvordan man skulle gjøre dette. Jeg er derimot for ytringsfrihet, og derunder frihet til religionskritikk, og om noen skulle føle seg støtt av det, så er ikke det noe jeg bryr meg så mye om. Angående det du påstår om at jeg har sagt at de "faller sammen før eller senere", så mener jeg at hvis de er så mentalt skjøre at de faller i depresjon bare religionskritikk faller for deres ører, så er de så på randen av sammenbrudd fra før at et sammenbrudd er nesten umulig å unngå.

Bare for å avklare litt, for jeg tror kanskje du misforstår meg. Jeg er som sagt ikke for å uoppfordret gå direkte på enkeltpersoner for å forsøke å overbevise de om å oppgi sin religion. Men jeg er for mer generell religionskritikk. Når jeg påpeker at det er en forskjell på "ateistisk misjonering" og religiøs misjonering, så mener jeg ikke at alle burde gå fra dør til dør og forsøke å overbevise andre mennesker om at det ikke finnes noen gud – jeg påpeker kun at det er en forskjell, og at denne forskjellen går i den "ateistiske misjoneringens" favør. Det er også flere måter å opplyse om behovet for rasjonalitet og mangelen på behov for en gud som forklaringsmodell enn å gå aggressivt og direkte på enkeltpersoner, og jeg kan tenke meg en rekke slike tiltak jeg ville vært positiv til.

Sitat av Johnny B
Jeg sier ikke at det nødvendigvis er et paradoks, jeg spør bare hvorfor vi ikke har utviklet oss i den retningen. Ettersom vi finner hor både hos flere sosiale dyrearter, og i større grad vår egen historie. Hvorfor er/har det blitt et ESS for oss å ikke ha det? Og etter diverse religioner nektet det, forby det?
Vis hele sitatet...
"Valg" av parringssystem er et resultat av mange kompliserte og komplekse miljøforhold. Monogami, eller mangelen på monogami, avhenger av ting som hvor hjelpeløst avkommet er, hvor mange naturlige fiender de har, ressurser i området versus ressursbehov per individ, makevokting, seksuell konflikt, om de er gruppelevende dyr, og i så fall hvordan gruppestrukturen er, osv. Man har mange varianter av parringssystemer i dyreriket, og vi har strandet på et såkalt "sosialt monogamt parringssystem, med innslag av moderate mengder seksuelt ikke-monogami". Mange fuglearter, for eksempel, har monogame forhold (svaner ofte livet ut), sjimpanser, og spesielt dvergsjimpanser, er promiskuøse, og hvalrosser og løver er polygame. Uavhengig av om vi hadde utviklet oss til å bli monogame eller polygame ville vi nok utviklet en moral rundt dette, og vi ville nok kunne lese nedskrevne varianter av denne moralen i religiøse skrifter.

Sitat av Johnny B
Ser ut som vi kanskje har en litt forskjellig betegnelse på hor. Mens det virker som du sikter til hor som promiskuitet alene, er det denne definisjonen jeg bruker:
"Hor (lat. hora, time) er en betegnelse på seksuell omgang mellom en mann og kvinne som ikke er gift med hverandre. I dag brukes begrepet – utover fra religiøst hold – oftest om seksuell umoral generelt, som skjellsord i formen «hore», og om forhold der en kvinne selger sin kropp. "
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Ikke promiskuitet alene, men innslag av promiskuitet/seksuelt ikke-monogami i et ellers monogamt system. Går du grundig til verks så vil du nok se at definisjonen egentlig er den samme. Jeg kan jo omformulere med biologiske termer: "Hor er en betegnelse på ikke-monogam seksuell omgang mellom en mann og kvinne som ikke er i et sosialt monogami med hverandre."

Sitat av Johnny B
Poenget var at jeg tror vårt syn på prostitusjon og hor er pga religion
Vis hele sitatet...
Og jeg føler meg så skråsikker på at religionens syn på prostitusjon er på grunn av vår moral at jeg ville bokstavelig talt falt av stolen i vill forbauselse om jeg tar feil.

Sitat av Johnny B
Så vidt jeg vet er det ikke noe lover mot utroskap eller "umoralske" seksuelle aktiviteter, men er vel fortsatt ikke tatt så veldig godt mot i samfunnet. Dog har det vel blitt lov å selge kroppen sin, så lenge ingen kjøper den. Om jeg ikke tar helt feil?
Vis hele sitatet...
Det er ingen lov mot utroskap i vårt offisielle lovverk, nei, men det er jo – som jeg sa – fordi dette lovverket må begrunnes godt, og det er vanskelig å rasjonelt forsvare en slik lov. Det er lov å selge kroppen sin selv om noen kjøper den, men det er ikke lov å kjøpe sex. Denne loven begrunnes i en skjev maktbalanse og sannsynligheten for at selgeren er presset i en situasjon hvor man gjør dette mot sin vilje, og at kjøperen bidrar til å opprettholde denne situasjonen. Man har derfor valgt å si at straffeansvaret for kjøp og salg av sex skal ligge hos kjøperen og ikke selgeren. Man kan selvsagt være uenig i en slik lov, og hvis du klarer å argumentere godt nok for hvorfor, er det også mulig å endre denne loven. Det er ikke en mulighet man har når det kommer til de religiøse lovtekstene.

Sitat av Johnny B
Jeg sier ikke at vi skal, jeg sier at vi kan.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor? Jeg ser ikke hensikten, og heller ikke at dette er noe som lar seg gjøre i praksis. Heller er det en naturlig utvikling at religionene vil absorbere den øvrige menneskelige moral og tilpasse tolkningen av de religiøse tekstene deretter. Dette skjer dessverre i et meget tregt tempo, og religionen fungerer derfor mer som en brems enn et "fartøy" for utbredelse av moderne moral.