View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Først: Ønsker du at andre skal holde seg korte, bør du gjøre det samme. Punktlister er pwn. (Les gjerne her :)

Sitat av Johnny B Vis innlegg
[Om tolkninger av religion]
Vis hele sitatet...
Du presiserte ikke antall troende i originalposten din. Kun antall tolkninger. Oppigjennom historien har man sett gang på gang at folk har tolket ting helt forskjellig fra lederne/læremestrene/prestene sine. Du virker ugjennomtenkt når du presenterer det som det motsatte.
felles tolkning viktig for å i det hele tatt klare å starte (og ekspandere) en religion.
Vis hele sitatet...
De monoteistiske ørkenreligionene som har sitt utspring fra tidlig jernalder er på langt nær i sin begynnende fase.

når du sier sistnevnte heller ikke vil være så vanskelig, så er du uenig med meg uansett. tror dog ikke vi vil få så veldig mye ut av å synse fram og tilbake angående problematikken rundt det å forbedre religiøse tekster via dine mange forslag. Det å sammenlikne religiøse tekster med lærebøker innenfor matematikk hjelper heller ikke stort.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle ang. mattebøker. Jeg nevner spesifikke punkter for hvordan det kan gjøres. Du kommer ikke med mer en generell synsing om at det ikke er mulig.

Det at Johannes er oppgitt til å være på forskjellige steder er for meg en uoverensstemmelse . Hadde noen sagt: Johannes er på punk A kl 16.00, mens en annen hadde sagt: Johannes er ikke på punkt A kl 16.00, så hadde vi hatt en selvmotsigelse. Når det gjelder eksempelet ditt krever dette også at begge personene faktisk har "riktig" informasjon, slik at det ikke bare er et resultat av misforståelser og feilaktig informasjon gitt til forfatterne.
Vis hele sitatet...
Dette er såpass uforståelig at du må forklare det på nytt. Du virker i det hele tatt veldig vag på dette.
Har skrevet noe om det i delen rettet mot Provo.
Vis hele sitatet...
Igjen har jeg lest det du har skrevet. Flere ganger. Og ikke funnet det. Om du har gjemt det iblant der du snakker om syke og slikt; dra det frem.

Så klart er det noe jeg tror. Alle påstandene jeg har dratt fram i tråden er jo bare noe jeg tror.

Jeg tror ikke jeg helt forstår hva du vil fram til her. Men om du prøver å si at svake personer bare vil få positive effekter av det å kun realisere seg en liten del av religionen, så er jeg uenig, og du kan lese litt angående dette med depresjon hos fullt religiøse personer blant det skrevet til Provo (og i tidligere innlegg)
Vis hele sitatet...
Mindre troing, mer viting.

Og igjen kommer det ikke fram at du svarer på det jeg har å si.