View Single Post
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg har vært billist i 3 år jeg også, aldri noe problemer med politiet, blitt stoppet engang i promille kontroll før dette (Blåste grønt). Men de siste dagene (etter å fått boten) så har politiet (samme betjenten) vist stor interesse får meg, stoppet meg flere ganger. Nesten så man føler seg litt trakasert, spurt meg om det utroligste, senest i går så spurte dem meg om jeg gikk på narkotika (noe jeg holder meg unna, amsterturen var ett unntak ) mens en kompis sto ved siden av med åpent vindu å hørte på, men nå syns jeg det holder.

Så neste gang jeg blir stoppet så skal jeg følge rettighetene mine, jeg vet at jeg ikkje treng å opplyse om mer enn navn, fødselsdato, bosted, og yrke. Og kan nekte å bli avhørt, men så er spørsmålet: tells det som ett avhør når politiet stopper meg og spør meg om spørsmål?

Også har jeg ett spørsmål til: hvilken måte er best å avise politiet på? Etter å gitt personalia, kan man bare si at det var det du hadde å si, å gå? Eller må man stå der å si "ingen kommentar" til dem blir lei?
Vis hele sitatet...
Husk at den beste måten å få være i fred fra politiet på er å oppføre seg bra og utvise normal folkeskikk. Dersom du VET at du kjørte for fort, spiller det ingen rolle om det var én eller ti politimenn som så det. I retten vil politiets vitnemål telle mer enn ditt (og dine kompisers). Regner også med at du vil lage litt krøll for kompisene dine dersom du får dem til å lyve for deg. Politimannen og hans kolleger vet jo hva som egentlig skjedde, og vil kalle inn kameratene dine til avhør. Ikke vær så dum og en så dårlig venn at du utsetter kameratene dine for fengselsstraff (strl § 168) over en fillesak som dette. Ta forelegget som en mann og slutt med sytinga!
Sist endret av juster; 30. mars 2011 kl. 19:15. Grunn: Glemte et ord i setningen