View Single Post
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg grøsser vet tanken om at evolusjonsteorien en dag må forkastes helt eller delvis. Fundamentalistene kommer til å gå helt berserk, dra det helt ut av kontekst og si "Hva sa vi?". Det blir bensin på bålet for å si det sånn.



Jeg tror det er der det ligger også. Mange mennesker har problemer med å takle at de ikke vet hvorfor de er her. Derfor går de til religioner for å finne det "svaret". Å spørre hvorfor vi er her, tror jeg uansett er ett meningsløst spørsmål. Verken bigbang eller evolusjonen hadde menneskeheten i "tankene". Det bare skjedde.

Men selvom livet ikke har noe dyp mening bak det hele, er det fortsatt mulig å finne en personlig mening med livet mener jeg. Og det er det som betyr noe.

Jeg syns faktisk det er latskap å gå til religion for å finne meningen med livet. Hva med å heller utdanne seg? Ta seg en universitetsutdannelse å bli en del av forskermiljøet som hele tiden befinner seg på grensa til hva vi vet og hva vi ikke vet? Sånne mennesker har jeg stor respekt for!

Som jeg sa i åpningsinnlegget. Det kommer en dag hvor vi må stikke sjeppen i hjula til de religiøse. Hvis ikke kommer faenskapet til å spre seg fra generasjon til generasjon resten av menneskehetens framtid.
Vis hele sitatet...
Ganske latterlige påstander du kommer med at religion fører med seg forferdelighet. Det er ikke selve religionen som bringer med seg faenskap, men det er menneskene. De frie individer, netttopp som du hyller.

La meg sitere Bibelen: "Du skal elske din neste som deg selv.» (Matteus 22,36)"

Dette er et av de to hovedbudskapene som går igjennom Bibelen. Hvordan kan et slikt budskap føre med seg forferdelighet?