View Single Post
Sitat av toeless Vis innlegg
Det Jehovas vitner og andre misjonærer driver med skiller seg egentlig ikke så veldig fra det som kan virke å være budskapet med denne tråden. "Bort med religion og tenk slik som meg".
Vis hele sitatet...
Jeg har forklart tidligere i tråden hvorfor det er en forskjell på de to. Har du noen god begrunnelse på hvorfor argumentasjonen jeg presenterte da er feil?

Sitat av toeless
Selv mener jeg at konservative religiøse meninger og ideer har sin verdi. Abort er et godt eksempel.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange som er mot abort med argumenter basert i menneskelig moral, rasjonalitet og virkelige forhold. Jeg ser ikke hva argumentasjon basert i overtro bidrar med av verdi. En konklusjon i seg selv har ingen verdi hvis ikke grunnlaget for konklusjonen er korrekt, eller i det hele tatt reelt. Tenk deg en person som sier at vi må forbedre kollektivtrafikken fordi romvesener er i ferd med å invadere jorden – selv om vi kanskje burde forbedre kollektivtrafikken er konklusjonen i seg selv verdiløs fordi den er fundamentert i vrangforestillinger og ikke i faktiske forhold.

Sitat av toeless
Hadde det vært opp til meg og de som tenker som meg så hadde det bare vært å kjøre på med tidlig fostervannsprøver og full fart mot "sorteringsamfunnet". Uten de religiøse røster ville kritikken mot dette vært mye mindre og man ville fått mindre debatt.
Vis hele sitatet...
Dette er neppe riktig. Det er mange gode og fornuftige argumenter mot tidlige fostervannsprøver, og hva slags reaksjoner på prøvene som bør tillates og ikke, som ikke er basert i overtro, og det er disse argumentene som bør vektlegges – ikke påstander om hva en eller annen gud skulle mene om saken.