View Single Post
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
262
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Min personlighet og mitt tankemønster har mye med oppdragelsen min å gjøre. Jeg kommer fra en ikke-kristen familie. Selvfølgelig er det større sjans for å forbli kristen som voksen om du vokser opp i en kristen familie, enn om du hadde vokst opp i en ikke-kristen familie. Vil du påstå at du har blitt den du er, kun av deg selv?

Selvfølgelig er det feil å oppdra ett barn til å tro at en religion er en sannhet. Da det verken finnes beviser for eller mot Guds eksistens.
Vis hele sitatet...
Jeg tør påstå at påvirkning fra miljøet (venner, jobb, skole, internett, tv, etc) har mye større innflytelse på din personlighet, syn på religion, logikk og tankemønster, enn hva foreldrene dine måtte prøve å "presse på deg".

Om du blir oppdratt i et religiøst miljø, er det nok helt sikkert større kjangse for at du også blir troende. Men dersom du setter en religiøs familie i et ikke-troende miljø, ville jeg ikke tro barnet deler det samme synet på religion, logikk etc etc, som foreldrene gjør.

Dette ble litt OT, og jeg foreslår du starter en egen tråd angående innflytelse fra foreldre vs miljø, om du ser deg sterkt uenig.


Jeg vet ikke helt hva du mener er "moderne kristne". Men hvis du mener de kristne som egentlig ikke bryr seg så mye. Som bare er kristen fordi de egentlig aldri har tenkt noe særlig over det. Så vil jeg egentlig ikke kalle det kristne mennesker. Dette er kristne som nesten ikke vet hva som står i bibelen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på dagens "ungdom" som ofte drar på "Get focused", "FRIK" eller mange av de andre kristne glad-møtene, og som også gjerne tilbringer mye tid i kirken. De vet nok godt hva som står i bibelen, jeg prøvde bare å fortelle at den "moderne kristne" er adskillig annerledes enn det eldre presteskapet.

Jeg kjenner mange som er kristne. Flertallet av disse mener blant annet at abort burde være ulovlig i Norge, fordi det er moralsk forkastelig. Jeg liker ikke idèen om at noe skal bli ulovlig pga en tro. Dette er uansett ikke særlig sannsynlig at det skjer i Norge. Men om kristendommen hadde hatt mer makt her i landet, skal du ikke se bort ifra at det hadde blitt innstramminger i abortloven.

De samme kristne menneskene ser også stygt på homofile, desverre. Det er trist at noen mennesker skal se stygt på mennesker som er anderledes, kun pga en tro. Homofile kan ikke noe for at de er homofile, mens kristne mener de kan få "hjelp". Det er en skummel tanke.

Abort var forresten ulovlig i Norge helt fram til 1978. Du kunne få opp til 3 års fengseln for en illegal abort. Det kan vi takke kristendommen for.
Vis hele sitatet...
At det er etisk feil å utføre abort, er som Myrddin sier, en annen diskusjon. Men jeg vil legge til at det også er mange ikke-troende som synes dette, og så vidt jeg vet er det ikke gitt noen fast definisjon på "liv" i bibelen, noe som gjør saken litt vanskelig.

Det er som du sier, mange lover, sosiale normer og doktriner som har lurt seg inn i samfunnet via kristendommen. Og jeg har aldri sagt at religion er en plettfri gave til oss mennesker, men den har samtidig gitt oss mye positivt.

Du skal hedre din far og din mor.
Du skal ikke slå i hjel.
Du skal ikke bryte ekteskapet.
Du skal ikke stjele.
Du skal ikke tale usant om din neste.
Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Er ikke dette etiske verdier du, og alle oss andre per i dag verdsetter ganske høyt? Og vi kan takke kristendommen for at de har blitt såpass godt implitert i samfunnet vårt.

Mennesker har sett stygt på de som er "annerledes" fra tidens morgen. Det ligger i vår natur, og har ingenting med religion å gjøre. Dog har religionen riktig nok forsterket "hatet" mot spesifike folkegrupper. At flertallet av kristne du kjenner til er sterkt mot abort og homofili skal jeg ikke si noe i mot, men jeg har selv hatt svært avikende opplevelser. Tvert i mot har jeg kjennskap til ateistiser som ser på både fargede, homofile og andre folkeraser som "freaks of nature", og er på ingen måte bedre enn selv de mest ekstreme troende.
Sist endret av Johnny B; 21. mars 2011 kl. 22:16.