View Single Post
Sitat av uppdali Vis innlegg
Du fører ein merkeleg dobbeltstandard her. Om kristne gjer store funn i vitskapen, fell all æra på vitskapen sjølv. Men om dei gjer feil, til dømes trur jordi er flat, må det visst vera religionen som ligg attom. Det stend no på Wikipedia at synet kjem frå ei bokstaveleg tolking av dei forenkla pedagogiske modellane frå antikken. Og det heliosentriske verdsbiletet veit vi kjem frå dei før-kristne grekarane med.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg delvis. Jeg gir ikke kristendommen skylden for feilslutningen om at jorden var flat. Det du siterte meg på var kun en korreksjon av Myrddins påstand om at kirken ikke lærte bort dette.

Men jeg er også helt uenig i utsagnet ditt om at jeg fører en dobbeltstandard. Hvorfor skulle man gi religionen kristendom æren for kunnskapen om en sfærisk jord, det geosentriske verdensbilde, Big-bang-teorien eller andre vitenskapelige funn? Det er da vitterlig ikke kristendommen som har ligget til grunn for oppdagelsen, men vitenskap. Hvilken guddom vitenskapsmannen eller -kvinnen har trodd på er irrelevant for funnet i seg selv, og religionen kan selvsagt ikke få æren for funnet; det ville blitt det samme som å gi store barter æren for relativitetsteorien.

Det vil være feil å si at religion har skylden for uvitenheten om for eksempel felles biologisk opphav før Darwins tid, men det er lov å kritisere religionene når de aktivt kjemper mot det vi vet fordi det ikke passer inn i deres forutinntatte forestillinger om verden rundt seg – enten det er mot en sfærisk jord, mot heliosentrismen, mot evolusjonen eller mot andre vitenskapelige funn. Og det er nettopp dette religionsfenomenet jeg har kritisert – ikke mangelen på kunnskap, men benektelsen av den.